Moovly heeft voor zijn branche nogal atypische oprichters. Veel andere internetstart-ups zijn begonnen door jonge ondernemers en zelfs schoolverlaters. Maar bij Moovly zitten er een pak grijze haren om de tafel. "Die hebben we verdiend", lacht Brendon Grunewald (44). De tot Belg genaturaliseerde Zuid-Afrikaan heeft inderdaad een pak ervaring als ondernemer. Hij draait al tien jaar mee in de private equity en richtte zelf ook een aantal bedrijven op. Een ervan was de wifispecialist Sinfilo, die in 2003 door Telenet werd overgenomen.
...

Moovly heeft voor zijn branche nogal atypische oprichters. Veel andere internetstart-ups zijn begonnen door jonge ondernemers en zelfs schoolverlaters. Maar bij Moovly zitten er een pak grijze haren om de tafel. "Die hebben we verdiend", lacht Brendon Grunewald (44). De tot Belg genaturaliseerde Zuid-Afrikaan heeft inderdaad een pak ervaring als ondernemer. Hij draait al tien jaar mee in de private equity en richtte zelf ook een aantal bedrijven op. Een ervan was de wifispecialist Sinfilo, die in 2003 door Telenet werd overgenomen. Moovly-medeoprichter Geert Coppens (49) is dan weer gepokt en gemazeld in multimedia en e-learning. Na een carrière bij de netwerkspecialist Cisco begon hij in 2001 met Instruxion, gespecialiseerd in instructieanimatiefilmpjes. "Het verdienmodel daar lijkt meer op dat van een traditioneel agentschap", zegt Coppens. "Instruxion maakt multimedia op maat van de klant. Het neemt dus ook het creatieve en het technische aspect op zich." "Het idee voor Moovly is daar ontstaan", stelt Grunewald, die tot voor kort in de raad van bestuur van Instruxion zat. "We wilden het maken en het publiceren van videoanimaties democratiseren. Instruxion heeft een krachtige en ge-bruiksvriendelijke tool ontwikkeld voor intern gebruik, en die zetten we nu met een apart bedrijf in de markt. Er is een grote vraag naar dit product. Vroeger was het maken van die filmpjes eigenlijk enkel weggelegd voor experts, die dan nog eens met erg dure programma's werken. Via een gespecialiseerd agentschap kost zo'n filmpje gauw duizenden euro's. Maar eigenlijk hebben organisaties vaak relatief eenvoudige filmpjes nodig en het is op die niche dat Moovly zich richt. Een expert zal door zijn vaardigheden natuurlijk wel mooiere filmpjes maken. Om leken te helpen, is er een ruime bibliotheek met standaardelementen. Daar kunnen ook extra componenten aan toegevoegd worden, zodat de filmpjes bijvoorbeeld volledig in een huisstijl zijn opgemaakt. De flexibiliteit van het platform is een van onze belangrijkste verkoopargumenten." Deze week begint de commercialisering met de uitrol van verschillende abonnementsformules. De voorbije maanden is het platform al getest door onder meer Cisco, de bioscoopuitbater Kinepolis en de farmagroep Arseus. De ontwikkeling en de eerste stappen op de markt worden gefinancierd door Coppens, Grunewald en enkele investeerders. Samen hebben ze al 600.000 euro in het bedrijf gestopt. Volgend jaar mikt het bedrijf op een grote kapitaalronde om de expansie te versnellen en buitenlandse kantoren op te zetten. Een van de verschaffers van het startkapitaal is Jan Vorstermans. Na zijn vertrek in mei bij telecomoperator Telenet legt hij zich toe op het begeleiden en het investeren in jonge bedrijven. "Ik ken Grunewald sinds de overname van Sinfilo", zegt Vorstermans. "Maar dat is niet de reden waarom ik in Moovly heb geïnvesteerd. Het is een ervaren team en het heeft ook een goede technologische visie. Ze hebben een mooi product voor een markt die enkel zal toenemen. Er is een zeer grote vraag bij bedrijven en bij hun klanten naar video. Mensen lezen bijvoorbeeld geen handleiding meer. Die markt omspant heel de wereld en het is perfect mogelijk om die vanuit België te veroveren."STIJN FOCKEDEY