De Japanse motorfietsindustrie heeft in de jaren zestig het verwijt gekregen schaamteloos kopieën van Europese motorfietsen te maken en die hier een stuk goedkoper op de markt te zetten. Honda keek bijvoorbeeld naar NSU om ideeën op te doen, Yamaha speelde leentjebuur bij het Duitse Adler (inmiddels al lange ter ziele), Kawasaki maakte een 650cc staande twin op basis van een BSA. De Japanners slaagden erin om de bestaande concepten te verbeteren en wonnen zo de trouw van de Europese klanten. Het verwijt ...

De Japanse motorfietsindustrie heeft in de jaren zestig het verwijt gekregen schaamteloos kopieën van Europese motorfietsen te maken en die hier een stuk goedkoper op de markt te zetten. Honda keek bijvoorbeeld naar NSU om ideeën op te doen, Yamaha speelde leentjebuur bij het Duitse Adler (inmiddels al lange ter ziele), Kawasaki maakte een 650cc staande twin op basis van een BSA. De Japanners slaagden erin om de bestaande concepten te verbeteren en wonnen zo de trouw van de Europese klanten. Het verwijt kopieën op de markt te brengen kun je tegenwoordig de Japanners niet meer maken. Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt nu het Koreaanse Hyosung de Comet 650 op de markt brengt. De motor lijkt heel sterk op de Suzuki SV650. In 2003 waren de eerste foto's beschikbaar van de Comet. Het frame, waarin toen de 650cc V-twin hing, leek zo van een Suzuki GS500-twin te zijn overgenomen. De versie die nu op de markt is, doet dan weer denken aan het frame van de Aprilia Falco, die ook twee parallelle buizen heeft om het motorblok aan op te hangen. De opbouw van het blok volgt de lijnen van de Suzuki SV650, al zijn de maten van boring en slag net niet identiek. Hyosung moet het niet hebben van exclusiviteit of van een sterk merkimago, maar van de prijs. In ons land betaal je 5390 euro voor de Comet 650. Vergelijkbare motoren moeten veel meer opbrengen: de Cagiva Raptor (uitgerust met een 650cc Suzuki V-twin) kost 7999 euro, de basisversie van de Ducati Monstre 600cc 6995 euro en de Suzuki SV650 in ongekuipte versie 6699 euro. Wat heb je voor de meer dan 1000 of 2000 euro minder? Een redelijke motor. Maar dat er op kosten bespaard is, is duidelijk. De radiator heeft bijvoorbeeld geen enkele bescherming; hetzelfde geldt voor de waterpomp. Eén keer laten vallen en de kans op schade aan die onderdelen is groot. Het plaatwerk van het zitje is niet zoals bij de Japanse motoren uit één stuk gemaakt, maar bestaat uit twee delen die in het midden met moeren aan elkaar gezet zijn. Er zit niets digitaals aan de meters (kilometer- en toerenteller, temperatuurmeter). Ze zijn allemaal 'ouderwets' analoog met wijzertjes. In het voorwiel huizen twee schijfremmen zonder merknaam. De Japanse motoren hebben tegenwoordig Ninsei- of Brembo-remmen. Hoe rijdt de motor nu? Want uiteindelijk komt het daarop aan. De eerste indrukken zijn positief. Het blok produceert een fraaie roffel, pikt mooi op en brengt je snel naar snelheden die de wetgever als te hoog heeft aangemerkt. In lange bochten ligt de Comet goed op de weg. Op de buitenweg is die lekker heen en weer te smijten. De vering is echter wat aan de harde kant. De uitlaat op het testexemplaar was wat te krap tegen de motorfiets gemonteerd. Daardoor schuurde die bij het inveren steeds langs de achtervork, die dan ook een diepe inkeping op die plaats vertoonde. De Hyosung Comet ziet er leuk uit en als je geen imagorijder bent, heb je er veel plezier aan. Overigens: op basis van de 650cc twin heeft Hyosung nu ook een custom gemaakt. Die heeft verdacht veel weg van de Harley-Davidson V-Rod... Ad van Poppel