" Het basisidee achter het CFO Centrum is de expertise van financieel directeurs van grotere bedrijven op parttimebasis ter beschikking te stellen van kleine en middelgrote ondernemingen. Zo kunnen organisaties die vaak te klein zijn om een volwaardige CFO in dienst te nemen, toch profiteren van de financiële kennis van ervaren rotten in het vak." Aan het woord is Coen van der Kley, directeur van het CFO Centrum in Nederland en België. Van der Kley bouwde het CFO Centrum in Nederland uit tot een organisatie die veertien CFO's aanbiedt en circa 25 bedrijfsklanten telt. Sinds vorig jaar schrijft hij vanuit Antwerpen aan een Belgisch hoofdstuk van het Nederlandse groeiverhaal.
...

" Het basisidee achter het CFO Centrum is de expertise van financieel directeurs van grotere bedrijven op parttimebasis ter beschikking te stellen van kleine en middelgrote ondernemingen. Zo kunnen organisaties die vaak te klein zijn om een volwaardige CFO in dienst te nemen, toch profiteren van de financiële kennis van ervaren rotten in het vak." Aan het woord is Coen van der Kley, directeur van het CFO Centrum in Nederland en België. Van der Kley bouwde het CFO Centrum in Nederland uit tot een organisatie die veertien CFO's aanbiedt en circa 25 bedrijfsklanten telt. Sinds vorig jaar schrijft hij vanuit Antwerpen aan een Belgisch hoofdstuk van het Nederlandse groeiverhaal. "De stap van Nederland naar Vlaanderen is niet vanzelfsprekend", zegt de 55-jarige Nederlander. "Mijn Hollandse tongval wierp meteen een barrière op. Daarom hebben we er van bij het begin voor gekozen van het CFO Centrum in België een Belgische organisatie met Belgische financieel directeurs te maken. Dat is wat de klanten willen." Het CFO Centrum biedt kmo's de diensten van deeltijdse financieel directeurs aan. Van der Kley: "Doorgaans gaat het om bedrijven die te klein zijn om zich een fulltime-CFO te kunnen veroorloven. Wij mikken op kmo's met een jaaromzet van 2 tot 50 miljoen euro. Zeker tot 20 miljoen euro is de functie van financieel directeur geen fulltimebaan. Wij bieden al specialisten aan vanaf een halve dag per maand (zie kader Souvenirs de Pomme groeit fors dankzij externe CFO). Gemiddeld werken onze CFO's een halve tot twee dagen per week voor één klant." Omdat een fulltime-CFO te veel kost, nemen kmo's er vaak geen in dienst. Ze denken dat een boekhouder of een accountant volstaat. Dat is een vergissing, vindt Van der Kley. "Accountants doen goed werk, maar ze hebben niet de kennis van een CFO. Boekhouders kijken achteruit en registreren wat gebeurd is, terwijl een CFO vooruitkijkt en een bedrijf voorbereidt op belangrijke beslissingen." Alles begint natuurlijk bij de personen die het CFO Centrum kan aanbieden. Dat moeten ervaren financieel directeurs zijn, die het liefst voor grote ondernemingen gewerkt hebben en het vertrouwen van de kmo-bedrijfsleiders kunnen winnen. "De band met de zaakvoerder is essentieel", beseft Van der Kley. "Zonder vertrouwensrelatie lukt het niet." Het is niet makkelijk zulke mensen te vinden. Er is in België sowieso een schaarste aan financieel specialisten, bleek onlangs uit een enquête van het rekruteringsbedrijf Robert Half. "We werken nu met vier Belgische CFO's", vertelt Van der Kley. "Dat volstaat om onze klanten te bedienen en nog wat te groeien, maar om substantieel meer opdrachten te kunnen aanvaarden, hebben we meer mensen nodig." Dirk Verbruggen is een van de CFO's die zich aansloot bij het CFO Centrum. De 58-jarige Antwerpenaar werkte in financiële en managementfuncties, zowel voor Belgische kmo's als voor internationale bedrijven als BT, Toyota, Wolters Kluwer en Duracell. Hij was wat uitgekeken geraakt op de routine van het werk bij een grote onderneming. "Een fulltime-CFO is heel belangrijk als een bedrijf een herstructurering of belangrijke veranderingsprocessen doormaakt, of als het in een groeifase met grote acquisities zit", weet Verbruggen. "Maar als alles voortkabbelt en de processen en systemen goed functioneren, is het leven van een voltijdse CFO behoorlijk routineus." Als parttimer werkt Verbruggen nu voor verschillende bedrijven en die afwisseling bevalt hem. "Werken voor kmo's is gewoon spannender. Je komt binnen bij een bedrijf in de opbouwfase en je moet snel een diagnose stellen en een relatie met de zaakvoerder opbouwen. Je kunt niet, zoals bij een multinational, terugvallen op een team van specialisten. Terwijl de ondernemer met 200 kilometer per uur zijn zaak uitbouwt, moet ik zorgen dat mijn hand niet ver van de handrem ligt." Verbruggen beschouwt zijn parttimewerk zeker niet als uitbollen of een fin de carrière: "Ik doe mijn werk altijd alsof het om mijn eigen zaak gaat. Het geeft me veel voldoening als ik een onderneming kan helpen te groeien en winstgevend maken. Ook in financiering kan ik mijn klanten grote diensten bewijzen. Dat motiveert me. Banken zijn zeer terughoudend tegenover starters. Als ervaren CFO die weet hoe een financieel plan eruit moet zien, kan ik ondernemers helpen banken te overtuigen." Verbruggen werkt onder meer twee tot drie dagen per maand voor nanoGrid uit Erembodegem. Hij zet er een strategisch financieel beleid op, met de bedoeling bancaire of groeifinanciering op te halen. "Het klikte meteen met de bedrijfsleider, Joost De Smedt. Hij weet dat hij op mij kan rekenen. Dat is essentieel." NanoGrid ontwikkelt software die het mogelijk maakt het energieverbruik te controleren en te beperken. Het vijf jaar oude bedrijf nam een vliegende start met een order voor enkele honderden vestigingen van McDonald's in India. Intussen levert de kmo haar product aan grote winkel- en hotelketens, maar ook aan bedrijven en scholen. "Wij konden geen CFO betalen en er is ook onvoldoende werk voor een voltijdse of halftijdse functie", vertelt Joost De Smedt. "Wij hebben een goede boekhouder, maar ik had behoefte aan iemand met ervaring, die de financiële krijtlijnen voor de toekomst kan uitzetten, instaat voor de risicocontrole en een helikopterzicht bewaart. NanoGrid verdubbelt dit jaar zijn omzet. Dan besef je als ondernemer dat je er beter een financieel specialist bijhaalt, die je de juiste weg wijst." De Smedt geeft toe dat hij zelf vooral met de technologische en commerciële uitbouw van zijn zaak bezig is. "Ik betaal Dirk een fee voor twee à drie dagen per maand, waardoor hij maar parttime aanwezig is. Maar ik eis wel dat hij fulltime betrokken is bij het bedrijf. Het gaat me niet om de uren die hij presteert, maar om de toegevoegde waarde die hij creëert." Die toegevoegde waarde ligt bij nanoGrid vooral in het structureren van alle financiële processen en het financieel ondersteunen van strategische vraagstukken. De Smedt: "Dirk moet me met raad en daad bijstaan in de strategische ontwikkeling van het bedrijf, zodat ik kan beslissen wat moet gebeuren. Ik check bij hem of we goed bezig zijn. Als het antwoord 'neen' is, verwacht ik oplossingen van hem." NanoGrid haalde vorig jaar bij particulieren en businessangels 600.000 euro op. Nu werkt Verbruggen aan een financieel-strategische structuur die de onderneming moet klaarstomen voor de toekomst. Zonder strategisch financieel beleid kun je geen bedrijf meer uitbouwen, beseft De Smedt: "Je hebt een gedegen financiële structuur nodig om de groei gestalte te geven. Daar kan een goede CFO voor zorgen. Hij weet hoe hij het spel moet spelen met banken of risicokapitaalverschaffers, en kan voor je bedrijf de juiste voorwaarden afdwingen. Ik ben en blijf een ondernemer die zijn bedrijf wil doen groeien. Maar iemand moet die groei structureren." "Steeds meer zaakvoerders beseffen dat zij een flessenhals zijn voor de groei", besluit Van der Kley. "Door ondersteunende taken uit te besteden kunnen ze zich meer concentreren op hun business. Naast het kostenvoordeel is dit de belangrijkste reden voor ondernemers om voor het CFO Centrum te kiezen: de financiële zorgen die hun ontnomen worden. Daardoor kunnen ze tijd en energie vrijmaken voor essentiële zaken, zoals de ontwikkeling en de strategie van het bedrijf." Patrick Claerhout, fotografie Dieter Telemans"Een ambitieuze ondernemer is een beetje zoals een topsporter, die goed gecoacht moet worden" - Delphine Cordie, Souvenirs de Pomme "Terwijl de ondernemer met 200 kilometer per uur zijn zaak uitbouwt, moet ik zorgen dat mijn hand niet ver van de handrem ligt" - Dirk Verbruggen, CFO Centrum