De jager en verzamelaar in de klant

Niels Radtke en Aude Gribomont zien hun winkel in de Brusselse Dansaertwijk als een ruimte en platform waar vooruitstrevende modemakers, kunstenaars en designers worden voorgesteld aan het publiek. In de winkel - die in februari zijn eerste verjaardag viert - hangen kleren van minstens dertig exclusieve merken voor mannen, vrouwen en kinderen. Merken als het New Yorkse Dana Lee en Japanse Waste(Twice) zijn in Europa enkel hier te krijgen. Daarnaast vindt u er accessoires, designobjecten en gesp...

Niels Radtke en Aude Gribomont zien hun winkel in de Brusselse Dansaertwijk als een ruimte en platform waar vooruitstrevende modemakers, kunstenaars en designers worden voorgesteld aan het publiek. In de winkel - die in februari zijn eerste verjaardag viert - hangen kleren van minstens dertig exclusieve merken voor mannen, vrouwen en kinderen. Merken als het New Yorkse Dana Lee en Japanse Waste(Twice) zijn in Europa enkel hier te krijgen. Daarnaast vindt u er accessoires, designobjecten en gespecialiseerde magazines. Radtke en Gribomont schuurden en schilderden zelf de muren en ontwierpen zelf het interieur, tot de kledingrekken toe. Radtke: "De tafel is gemaakt uit onderdelen die de vorige handelaars in het pand hadden achtergelaten. Voor het winterthema maakten we een tafel uit skilatten." Elk kledingstuk gaat het modeduo persoonlijk uitkiezen. Gribomont en Radtke startten hun winkel met 60.000 euro aan kapitaal. Ze wilden geen beroep doen op voordelige leningen of subsidies. Gribomont en Radtke volgen hun persoonlijke smaak bij het kiezen van de merken en per collectie beslissen ze stuk per stuk wat ze nemen. "De kledingstukken kosten tussen 50 en 500 euro, met een gemiddelde prijs van 180 euro." Van elk kledingstuk is er maar een exemplaar per maat (small, medium...) beschikbaar. Hoewel de winkel nog geen jaar bestaat, nomineerde de modesite Slamxhype.com Hunting and Collecting als Retailer van 2010 voor de beste conceptstore. Bij het ter perse gaan stond Hunting and Collecting derde met 16,9 procent van de 1594 uitgebrachte stemmen , net achter het Parijse Colette, de moeder aller conceptstores. Slamx, waar Radtke en Gribomont samen een blog bijhouden, looft de unieke combinatie van merken en bestempelt Hunting and Collecting als een van de meest toekomstgerichte modewinkels ter wereld. Hunting and Collecting verkoopt 15 procent online, vooral aan klanten uit Japan, China, Hongkong, Australië, Amerika, Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië. Het ontwerp, het beheer en de logistiek van de webwinkel doen Radtke en Gribomont zelf. Reclame hoeven ze nauwelijks te maken. Ze adverteren via Google Adwords, maar de bekendheid komt vooral door de blogs. Nu hangen er nog geen Topshop-kleren in de rekken, maar als u op 19 februari om tien uur 's ochtends naar de winkel komt, krijgt u scones en Engelse thee terwijl u uitvlooit welke kleren van het hippe Britse modemerk Topshop Niels Radtke en Aude Gribomont hebben geselecteerd. Opvallend is dat Topshop zelf aan Hunting and Collecting vroeg om in zijn winkel verkocht te worden. BENNY DEBRUYNE