De Brusselaar Hugues Van Espen leidt sinds een jaar Toyota Material Handling (TMH) Belgium. Het bedrijf in Wilrijk verdeelt en onderhoudt magazijn- en vorkheftrucks. Het realiseerde in het gebroken boekjaar 2015-2016 met 180 medewerkers een omzet van 85 miljoen euro. Van Espen, die ook actief is in de sectorfederatie Sigma, moet de groei van de jongste jaren doortrekken en wil meer inzetten op digitalisering en automatisatie van zijn business.
...

De Brusselaar Hugues Van Espen leidt sinds een jaar Toyota Material Handling (TMH) Belgium. Het bedrijf in Wilrijk verdeelt en onderhoudt magazijn- en vorkheftrucks. Het realiseerde in het gebroken boekjaar 2015-2016 met 180 medewerkers een omzet van 85 miljoen euro. Van Espen, die ook actief is in de sectorfederatie Sigma, moet de groei van de jongste jaren doortrekken en wil meer inzetten op digitalisering en automatisatie van zijn business. HUGUES VAN ESPEN. "Het was een spannend jaar. Na mijn jaren bij TMH Frankrijk viel me de reactiesnelheid en de maturiteit van het team in België op. Hier zit veel ervaring en kennis en de mensen staan open voor verandering. TMH heeft in Europa de ambitie om het nummer één te worden, in België zijn we de marktleider. We moeten onze positie duurzaam uitbouwen." VAN ESPEN. "2016 was een fantastisch jaar voor TMH België. Ons volume is sinds 2014 met 23 procent gegroeid. We hebben vorig jaar 27 mensen aangeworven. De Belgische markt doet het in het algemeen zeer goed. Volgens Sigma zijn er vorig jaar meer dan 10.000 magazijn- en heftrucks verkocht. Dat is het volume van voor de crisis." VAN ESPEN. "Het businessmodel evolueert. De marge op de verkoop van een truck daalt. Naast de verkoop focussen we op verhuur, financiering, opleidingen, de tweedehandsmarkt en totaalprojecten. Die evolutie zie je ook in andere sectoren. Maar de truck blijft de sleutel om business te kunnen doen." VAN ESPEN. "In België is er een verschuiving aan de gang van heftrucks met verbrandingsmotoren naar elektrische trucks. Bijna twee derde van de verkochte vorkheftrucks rijdt elektrisch. De klanten kiezen meer en meer voor duurzame oplossingen. Het segment van de lichtere magazijntrucks blijft groeien, vorig jaar met ongeveer 25 procent. Een belangrijke trend is de automatisatie van de goederenstromen in de magazijnen. We investeren in onze businessunit Logistics Solutions, vandaag telt dat team al zes specialisten. We halen vooral engineering- en IT-kennis in huis." VAN ESPEN. "Door de productiviteit en de kostenprijs zijn die vaak de beste oplossing. De technologie evolueert zeer snel. We zijn gestart met automatische pallettrucks. Bij de drukkerij Corelio Printing in Erpe-Mere rijden er drie rond. De logistieke groep DSV in Puurs zet vier automatische trucks in. Vandaag kan het ook met reachtrucks. Zo'n onbemande truck zet palletten weg tot acht meter hoogte. Dat is fascinerend. Voor bepaalde toepassingen zijn mensen nog nodig, maar onbemand is duidelijk de toekomst." VAN ESPEN. "De grootste uitdaging voor mij is de interne communicatie. We werken met bijna 200 mensen, de grootste groep zijn servicetechnici en verkopers, die constant op de baan zijn. Mijn doel is de communicatie vlot te houden. Daarnaast blijft het moeilijk goede medewerkers te vinden. Het kost tijd om sterke profielen aan te trekken." K.D.C."Bijna twee derde van de verkochte vorkheftrucks rijdt elektrisch"