Andere diamantcentra zitten niet stil. Eind dit jaar opent Bharat Diamond Bourse bij de luchthaven van Bombay de deuren. Het centrum herbergt bank- en douanefaciliteiten, koerierdiensten en een helihaven op het dak van een van de zeven torens om maximale veiligheid van de transporten te garanderen. Eén jaar later wordt de Almas Tower in Dubai operationeel.
...

Andere diamantcentra zitten niet stil. Eind dit jaar opent Bharat Diamond Bourse bij de luchthaven van Bombay de deuren. Het centrum herbergt bank- en douanefaciliteiten, koerierdiensten en een helihaven op het dak van een van de zeven torens om maximale veiligheid van de transporten te garanderen. Eén jaar later wordt de Almas Tower in Dubai operationeel. De Hoge Raad voor Diamant (HRD) had plannen om rond deze tijd in Bombay een kantoor te openen voor het afleveren van HRD-certificaten, maar dat gaat niet door. Een meerderheid stemde tegen. Certificaten garanderen de technische kwaliteit van diamanten, maar ze zijn ook een prestigezaak. Vooral sinds De Beers zijn Forever-merk eraan koppelde, zitten certificaten met een jaarlijkse groei van 20 % in de lift. Het HRD-certificaat, gegarandeerd door het eigen laboratorium in Antwerpen, bestaat sinds 1976. Met een marktaandeel van 10 % is HRD derde in de wereld, na de Amerikaanse GIA (45 %) en IGI (25 %). IGI opende certificeringlabs in alle diamantcentra, ook Dubai, Bangkok en Tokio. Vorig jaar besliste de HRD in India en China labs en opleidingsscholen te openen om in de belangrijkste groeimarkten naambekendheid te verwerven. Over een aantal jaren maakt de consument, voor hij naar de winkel loopt, op het internet zijn keuze tussen Forever-diamanten van De Beers, Escada-diamanten, Canadese Artic-diamanten of zelfs synthetische namaakdiamanten. "Antwerp Diamonds zal aantrekkingskracht moeten hebben om de consument evenzeer te verleiden. De individuele diamantverkoper krijgt dit verhaal niet verkocht. Een globale campagne, ondersteund door een concreet product zoals het HRD-certificaat, kan dat wel," zegt marketingdirecteur Youri Steverlynck van de HRD. Het was daarom de bedoeling om dicht bij de Indiase en Chinese consument met een HRD-lab voor certificering op de markt te zijn. Het HRD-certificaat zou met het bredere marketingconcept Antwerp Diamond Heritage gepromoot worden. "Antwerpen heeft een uniek diamantverleden sinds 1447. Dat is een verhaal dat kan aanslaan bij 300 miljoen potentiële consumenten in China. Die geschiedenis is onze unique selling proposition, onze Intel inside om Antwerpse diamant wereldwijd te verkopen," aldus Steverlynck. Maar de raad van bestuur bevroor het project. "Geen behoefte aan HRD-certificering in Bombay," klonk het. Volgens sommigen zou de vrees bestaan dat alleen de Indiase tenoren in Antwerpen daar wel bij varen. Dilip Mehta (Rosy Blue) waarschuwt: "Certificaten zijn het middel bij uitstek om de consument te lokken wanneer ze beschikbaar zijn in de kleinhandel. Als Antwerpen bij de consument in India of China overkomt als een sterk merk, zal die geneigd zijn naar Antwerpen te komen. Dat kan dan weer de juwelenbusiness aanzwengelen. Doen we dat niet, dan zou men wel eens tot de ontnuchterende vaststelling kunnen komen dat HRD-certificaten over vijf jaar niet meer in de markt liggen. Omdat het concept Antwerp Diamonds niet langer aanspreekt."