Met de keuze voor meer ecologische voertuigen geven we ook een signaal dat we een trendsetter zijn in innovatie in de sector", zegt Erwin Devriendt, gedelegeerd bestuurder van Solidariteit voor het Gezin. De organisatie biedt thuiszorgdiensten aan in Vlaanderen en Brussel en heeft 5400 medewerkers in dienst.
...

Met de keuze voor meer ecologische voertuigen geven we ook een signaal dat we een trendsetter zijn in innovatie in de sector", zegt Erwin Devriendt, gedelegeerd bestuurder van Solidariteit voor het Gezin. De organisatie biedt thuiszorgdiensten aan in Vlaanderen en Brussel en heeft 5400 medewerkers in dienst. In de loop van dit jaar liepen de leasingcontracten voor zo'n 650 bedrijfswagens af. Solidariteit voor het Gezin lanceerde eind vorig jaar een aanbesteding voor meer dan 700 nieuwe voertuigen. De wagens worden gebruikt door verpleeg-, zorg- en vroedkundigen en leidinggevenden van het zorgbedrijf. "In onze gunning was de economische prijs niet doorslaggevend", weet Erwin Devriendt. "Heel veel punten gingen ook naar de ecologische impact van de wagen, veiligheid en ergonomie. Tien leasingmaatschappijen dienden offertes in en het voorstel van Alphabet en Toyota kwam als beste uit de selectie. Hun aanbod scoorde zowel economisch als ecologisch, dat vond ik heel sterk in het dossier." Met het nieuwe contract bespaart Solidariteit voor het Gezin jaarlijks 600.000 euro op zijn fleetkosten. "De omvang van het contract -- 729 wagens -- speelt natuurlijk een grote rol, maar als je de total cost of ownership (TCO) becijfert, kom je tot die grote verschillen. De aanschafprijs is hoger, maar de onderhouds- en brandstofkosten zijn lager. Je moet het totaalplaatje bekijken", zegt Jan van Roon, managing director van Alphabet Belgium. De leasingmaatschappij, een divisie van BMW Group, beheert in België ruim 40.000 voertuigen, goed voor een derde plaats in de sector. Solidariteit voor het Gezin is voor Alphabet een nieuwe klant. "Via de aanbesteding hebben zij de kans gehad een voorstel te formuleren. Alphabet zal ook een belangrijk deel van de backoffice van ons wagenparkbeheer overnemen. Wij zijn niet deskundig in vlootbeheer, onze kernactiviteit is zorg", benadrukt Erwin Devriendt. Bij de vervanging van zijn wagens wilde Solidariteit voor het Gezin in eerste instantie kiezen voor elektrische wagens, maar dat bleek niet realistisch. "We hebben al twaalf elektrische bestelwagens waarmee we in het Gentse maaltijden aan huis leveren. Maar voor het wagenpark van onze verpleegkundigen, die elke dag een grote afstand afleggen en 20 tot 30 cliënten bezoeken, bleek dat niet haalbaar. Vooral het opladen van de voertuigen is een probleem omdat er nauwelijks elektrische laadpalen te vinden zijn langs onze wegen", stelt Erwin Devriendt vast. Ook financieel was het een dure operatie geweest, omdat vzw's niet genieten van de fiscale voordelen zoals privépersonen of vennootschappen die elektrisch rijden. Hetzelfde geldt voor de hybride technologie (zie kader Hybride technologie). "De overheid bestraft ons omdat we een groen beleid willen voeren", merkt Devriendt op. "De profitsector kan dezelfde wagens voor 120 procent als kosten inbrengen, particulieren kunnen een deel recupereren via de belastingen. Wij moeten de volledige kostprijs dragen. Het is spijtig dat de overheid onze keuze niet stimuleert. We steken onze nek uit en proberen ook collega's warm te maken. In Vlaanderen zijn dagelijks meer dan 15.000 thuisverplegers op de baan. Mochten die allemaal hybride rijden, wat een effect zou dat niet hebben op het milieu?" Voor het wagenpark van Solidariteit voor het Gezin, dat vooral uit diesel- auto's bestond (Renault Clio), betekent de omschakeling naar de hybride Toyota's (Yaris en Auris) een daling van de jaarlijkse CO2-uitstoot met 300 ton en 2,8 ton minder fijn stof (NOx) in de atmosfeer. Uit een enquête onder zijn medewerkers leerde Solidariteit voor het Gezin dat veiligheid en comfort de belangrijkste eisen zijn voor een bedrijfswagen. "De wagens zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak. Dat zorgt voor een rustiger, comfortabel en zuiniger rijgedrag. Iedereen wordt ook opgeleid om correct om te gaan met de ecodrivemodus", verklaart Erwin Devriendt. Tot de uitrusting van de nieuwe Toyota's behoren zomer- en winterbanden, een gps met touchscreen, bluetooth om handenvrij te bellen, achteruitrijcamera om te parkeren, automatische airco, elektrische ruiten, USB-aansluiting, enzovoort. "Straks worden de tablets van de verpleegkundigen aangesloten en kunnen de routes om de patiënten te bezoeken via de gps weergegeven worden. Dat is allemaal mogelijk", duidt Devriendt. Naast een werkinstrument voor de medewerkers is de bedrijfswagen tegenwoordig ook meer en meer een hr-tool, belangrijk voor de arbeidstevredenheid. Erwin Devriendt: "Tot acht jaar geleden werd de dienstwagen alleen voor het werk ingezet. Vandaag kiest 77 procent van de werknemers die op de baan zijn ervoor de wagen ook privé te gebruiken. Vandaar dat ook de bedrijfswagenpolis een update kreeg. Zo kunnen onze mensen nu kiezen uit verschillende modellen met aangepaste persoonlijke bijdragen." Vanaf het hoger kader kan men kiezen voor een Auris, bij de Yaris is er keuze tussen de Dynamic en Comfort. "De medewerkers kunnen een keuze maken in functie van wat ze willen betalen. En waar vroeger het aantal privékilometers beperkt was tot 5000 per jaar, kan er nu gekozen worden voor een formule met onbeperkte privékilometers", vermeldt Devriendt. KURT DE CAT, FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS"In Vlaanderen zijn dagelijks meer dan 15.000 thuis-verplegers op de baan. Mochten die allemaal hybride rijden, wat een effect zou dat niet hebben op het milieu?"