HP STAPT MEE IN DE CONSUMPTIEREVOLUTIE

De besparingen bij HP gebeuren tegen de achtergrond van de New Style of IT, zoals HP dat sinds vorig jaar noemt. Dat is de trend om intelligentie en opslag niet langer vanuit combinaties van pc’s en servers te leveren, maar vanuit datacenters, die al dan niet met anderen worden gedeeld.

Die technische revolutie is ook een commerciële revolutie, legt Geert Rottier, countrymanager van HP Belgium, uit. “Investeren in technologie wordt consumeren van technologie.” Bedrijven schakelen over van het zelf aankopen van servers naar een betaling volgens verbruik. Wij verwachten dat we in de volgende drie tot vijf jaar evolueren naar een 50/50-verhouding tussen het investerings- en het consumptiemodel.”

Voor een bedrijf dat bijna 40 procent van zijn bedrijfswinst en een klein kwart van zijn 112 miljard dollar omzet (in 2013) haalt uit de verkoop van informatica-infrastructuur — servers, opslag, netwerking en bijhorend onderhoud — is de overgang van verkoop naar verhuur een uitdaging van formaat.

De ommezwaai brengt ook een heel ander soort concurrenten met zich. HP en zijn resellers knokken niet langer enkel met andere serverbouwers zoals IBM, Dell, Fujitsu of Cisco. De concurrentie heet nu Amazon Web Services, Microsoft, Google of VMware, naast lokale infrastructuurspelers, die ook klanten kunnen zijn. Rottier trekt de parallel met de drankenmarkt: “Vecht Stella tegen een ander bier of tegen wijn? Wijn is eigenlijk de concurrent die we in de gaten moeten houden. Wie is er bezig met die consumptiemodellen en hoe wedijveren we daarmee op de Belgische en Luxemburgse markt? Daar kijken we naar.”

HP rapporteerde vorige week dat zijn infrastructuurdivisie met 2 procent is gegroeid. Dat dankt ze goeddeels aan de 9 procent groei in ‘industrie standaard servers’, die bijna de helft van de omzet van de divisie uitmaken. Daarin worden de volumeservers voor ‘hyperschaal’-datacenters kwartaal na kwartaal belangrijker, volgens de cijfers van het onderzoekscentrum IDC.

HP verkoopt echter niet alleen aan andere datacenteruitbaters. Het is ook zelf in het consumptiemodel gestapt, onder meer met de opening van zijn eigen datacenters in het Nederlandse Roosendaal en bij AlphaCloud in Muizen. Grote klanten, zoals de Vlaamse regering, kunnen er terecht.

Voor resellers van HP schept dat een delicaat probleem. Wat is hun positie wanneer HP zelf rekenkracht gaat leveren uit een eigen datacenter? HP-partners als Marc De Keersmaecker van RealDolmen (dat Familiehulp met zijn 12.000 medewerkers naar een consumptiemodel heeft overgezet) of Carl Sabbe van het Kortrijkse Savaco wuiven de vraag weg en wijzen erop dat HP hen heel hard nodig heeft om voeling te houden met de lokale markt.

Volgens Geert Rottier loopt meer dan 70 procent van de omzet van HP via resellers. “Dat plannen we zo te houden”, zegt hij. Volgens hem werkt HP met zijn Enterprise Services-divisie alleen rechtstreeks met klanten die bijzonder geavanceerde informaticadiensten willen — zoals SAP-as-a-service bij Aveve, Puratos of Umicore — of met multinationals zoals Alcatel-Lucent en Procter & Gamble, die consistentie zoeken in hun informaticastructuur- en applicatiebeheer.

Los daarvan kan de overgang van verkoop naar verhuur tijdelijk de omzet verminderen. Bij HP is het effect al merkbaar in de softwaredivisie, die 5 procent minder omzet boekte in het afgelopen kwartaal. De verkoop van softwarelicenties ging achteruit, terwijl de veel kleinere omzet uit de verhuur van software-als-een-dienst steeg. “Software-as-a-service zorgt voor een sterkere omzetstroom op langere termijn, zoals een rente, maar terwijl die marktverschuiving gebeurt zal dat in de nabije toekomst voor enige dislocatie zorgen”, gaf Meg Whitman tijdens de jongste resultatenconferentie toe. Het studiebureau Gartner wees er wel al in mei op dat HP terrein bleef verliezen in IT-managementsoftware, een van zijn belangrijke software-activiteiten, aan Microsoft en een stel snelgroeiende nieuwkomers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content