Tom Markert, Je kunt écht niet winnen van je baas - En 101 andere regels voor een succesvolle carrière. Forum, 157 blz., 12,50 euro.
...

Tom Markert, Je kunt écht niet winnen van je baas - En 101 andere regels voor een succesvolle carrière. Forum, 157 blz., 12,50 euro. Tijdens een borrel in Sydney vroeg iemand of Tom Markert het niet lastig vond om al zijn vrienden-collega's achter te laten, nu hij naar Australië verhuisd was. Markert reageerde koel: "Neen, ik heb op mijn werk kennissen, geen vrienden. Vrienden en werk gaan niet samen." Zo luidt ook regel 99 in Je kunt écht niet winnen van je baas, zijn balsturige boek met 102 regels voor een succesvolle carrière. Markert is een doorgewinterde manager. Na een carrière bij Procter & Gamble en Citicorp, leidde hij vestigingen van informatiespecialist ACNielsen in Australië, Nieuw-Zeeland en Canada. In Australië is hij ook mede-eigenaar van de Sydney Kings, een professioneel basketbalteam. Momenteel woont hij opnieuw in de VS, hij is nu hoofd Marketing & Services van ACNielsen. "Het is gemakkelijk om vrienden te maken op het werk, maar niet slim," schrijft Markert. "Zullen je vrienden het leuk vinden als jij ze vertelt wat ze moeten doen? Als er ontslagen vallen in je bedrijf, kun jij dan neutraal zijn?" Dat betekent niet dat u uw collega's moet mijden na het werk. In regel 97 maant Markert de lezer juist aan naar bedrijfsfeestjes te gaan: "Je moet gezien worden en je collega's laten weten dat je het prettig vindt tijd met hen door te brengen. Het is goed voor je reputatie als anderen kunnen zien dat je sociaal, inspirerend en gezellig bent." Dat is echter geen vrijbrief om schaamteloos uit de bol te gaan. Feestbeesten krijgen veel vrienden, maar geen promotie. Markert voegt er een anekdote aan toe over een zakenreis, waarop twee collega's twee stewardessen meevroegen naar hun hotelkamer. "Inderdaad, de muren leken wel van papier," schrijft hij, die meteen een gênant geheim van zijn collega's rijker was. Misschien wel zijn voornaamste waarschuwing: "Je kunt ervan uitgaan dat er in de meeste grote bedrijven zo'n tien tot vijftien mensen zijn voor wie je moet oppassen." Markert heeft het zowel over directeurs, collega's als invloedrijke ondergeschikten. Het komt eropaan te weten wie écht invloed heeft. "Zorg dat je met deze mensen door één deur kunt, of houd de verhouding in ieder geval neutraal."Zijn tip die het boek samenvat: "Doe mee met het politieke spel." Markert beklemtoont dat kantoorpolitiek erbij hoort "en hoe groter het bedrijf, hoe complexer en vinniger het politieke spel wordt." Vergeet niet: "Iedereen gebruikt een eigen strategie. Sommigen spelen vals." Dat wist u wel en dat geldt voor de meeste tips die Markert aanreikt. Hij serveert ze wel geestig en het kan nooit kwaad eens te lezen hoe een ervaren carrièreklimmer zover gekomen is. Luc De Decker