Wie de Beethoven-expo in Bonn zag, was wellicht opgetogen over de honderden persoonlijke documenten, partituren en objecten uit het leven van de Duitse componist. Maar hoe volledig die 'definitieve Beethoven-retrospectieve' ook was, toch miste ze een hedendaagse blik op zijn leven en werk. Die biedt Bozar wél.
...

Wie de Beethoven-expo in Bonn zag, was wellicht opgetogen over de honderden persoonlijke documenten, partituren en objecten uit het leven van de Duitse componist. Maar hoe volledig die 'definitieve Beethoven-retrospectieve' ook was, toch miste ze een hedendaagse blik op zijn leven en werk. Die biedt Bozar wél. Het curatorenteam riep de hulp in van Beethoven-specialist Jan Caeyers en pianobouwer Chris Maene. De titel Hotel Beethoven verwijst naar de vele hotels die nog die naam dragen. "Beethoven is een label. De eerste cultfiguur in de muziekgeschiedenis beïnvloedt onze cultuur nog altijd op vele manieren", zegt curator Eric De Visscher. De expo is opgebouwd als een hotelgang met acht kamers. Na de obligate tijdslijn van Beethovens leven in de lobby, kom je in een kamer met iconische afbeeldingen van de meester. Het beroemde portret van Joseph Stieler hangt er niet, maar wel portretten van Franz von Stuck, Andy Warhol en Terry Adkins. De expo toont werken van kunstenaars die aan de slag gingen met facetten van Beethoven: zijn gezicht, zijn politieke ideeën, zijn doofheid of de kritische receptie van zijn muziek. Dat levert boeiende ontdekkingen op. Zoals John Baldessari's levensgrote oortrompet en de op Black Lives Matters geïnspireerde versie van Beethovens enige opera, Fidelio. In de balzaal staan vier pianofortes. Ze spelen automatisch de sonates op het specifieke instrument waarvoor Beethoven ze componeerde. Rond één piano uit 1817 is een metalen klankkast gebouwd, die het geluid zou versterken voor de slechthorende Beethoven. Hij moest leren horen met zijn ogen. En dat is exact wat de bezoeker in Bozar ook moet doen.