De scootermarkt kent in ons land een opvallende groei. Niet alleen in de categorie tot 125 cc, maar ook in de zwaardere klassen. Honda claimt nu met de nieuwe SH300i het gat te hebben gedicht tussen de makkelijk te besturen lichte scooters en de wat zwaarder uitgevoerde modellen met meer cc's (Silver Wing 400 en 650 cc).
...

De scootermarkt kent in ons land een opvallende groei. Niet alleen in de categorie tot 125 cc, maar ook in de zwaardere klassen. Honda claimt nu met de nieuwe SH300i het gat te hebben gedicht tussen de makkelijk te besturen lichte scooters en de wat zwaarder uitgevoerde modellen met meer cc's (Silver Wing 400 en 650 cc). De nieuwe SH300i heeft dezelfde lijnen als de lichtere, populaire SH125i en SH150i: een korte wielbasis, een zeer lage instap en zeker voor scooters vrij grote wielen (16 inch). Het concept van de SH300i is vergelijkbaar met de in ons land geproduceerde Scoopybromfiets, die in 1983 op de markt kwam en hier zeer goed verkocht. Opvallend voor de scooter is de lage instap en het motorblok, dat vlak voor het achterwiel in het frame is gemonteerd. Anders dan bij de oorspronkelijke machine is de krachtbron niet op de achtervork geplaatst. Dat zorgt bij de SH300i voor een betere gewichtsverdeling én een lager onafgeveerd gewicht, waardoor de wegligging merkelijk beter is vergeleken met de traditionele scooter. De 125 cc-scooters zijn vooral voor stadsverkeer aangewezen. Zo'n scootertje heeft net niet genoeg pit om in vlot snelverkeer op de autoweg mee te kunnen. De SH300i moet volgens Honda de berijder in staat stellen ook op de buitenweg en op de snelweg gemakkelijk aan het verkeer te kunnen deelnemen. Daarvoor zijn de Hondatechnici uitgegaan van de krachtbron van de Honda CRF-terreinmotoren. Dat levert een machine op met redelijk wat pk's. Gepaard aan het lichte gewicht van de scooter moet dat meer snelheid garanderen. Klopt dat ook? Ja. De 300i laat bij verkeerslichten het autoverkeer snel achter zich. Op de snelweg gaat de teller vlot door naar 110, 120 kilometer per uur en dan heb je het gas nog niet eens volledig opengedraaid. De wegligging is goed. De voor scooters grote wielen geven een goede stabiliteit in de bochten. In stadsverkeer ga je snel brutaal sturen en op de buitenweg laat deze Honda zich gemakkelijk door een serie bochten rijden. Het is dan wel sturen by the seat of your pants. Bij een motorfiets verleg je in de bochten je gewicht vaak naar binnen en hang je heel racy met je ene knie richting wegdek terwijl de andere tegen de tank ligt. Een scooter vraagt een rechtere zithouding (er is geen tank om je knieën tegen te leggen) en dan werk je veeleer met je zitvlak om het gewicht naar binnen te verplaatsen. De Honda SH300i doet alles goed wat die moet doen: remmen, sturen, optrekken... Is er dan geen enkel punt van kritiek? Toch wel. De achtervering is vrij kort en hard afgesteld. Dat voel je vooral op betonplaatwegen. Bovendien is de scooter standaard niet voorzien van een windscherm. Zeker bij hoge snelheden zit je daardoor vol in de wind én de regen. Positief dan weer is de voor een Honda redelijk lage prijs: 4700 euro (5300 euro met ABS). Dat is fors minder dan de wat luxueuzer uitgeruste Honda Silver Wing-modellen van 400 cc (6400 euro) en 650 cc (9400 euro). Vergelijkbare modellen van de concurrentie zitten vaak tussen 3900 euro en 4500 euro. Maar dat zijn meestal scooters met een cilinderinhoud van 250 cc. De Honda echter heeft een iets grotere cilinderinhoud én een handvol meer pk. Ad van Poppel; M. V.