De S2000 wordt uitgebracht naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van het merk. De sportauto verwijst naar Honda's rijk auto- en motorsportverleden en is een moderne uitgave van de tweezitter Honda S800 die tijdens de tweede helft van de jaren zestig furore maakte. De nieuwkomer is trouwens de eerste Honda sedert de S800 die dezelfde configuratie heeft: achterwielaandrijving en een krachtige, hoogtoerige motor.
...

De S2000 wordt uitgebracht naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van het merk. De sportauto verwijst naar Honda's rijk auto- en motorsportverleden en is een moderne uitgave van de tweezitter Honda S800 die tijdens de tweede helft van de jaren zestig furore maakte. De nieuwkomer is trouwens de eerste Honda sedert de S800 die dezelfde configuratie heeft: achterwielaandrijving en een krachtige, hoogtoerige motor. Het hart van de S2000 is een opwindende motor. Met 240 pk is deze Honda krachtiger dan de Porsche Boxster (2400 cc; 204 pk) en de BMW Z3 (3201 cc; 193 pk). De S2000 staat dan ook in het teken van een harde rijstijl en het plezier. Dankzij de combinatie motor-versnellingsbak gekoppeld aan een sportieve ophanging vraagt deze Honda om een 'schakelrijk' rijgedrag. Daarbij genereert de motor een geluid dat herinnert aan dat van een racewagen uit de jaren zestig. Mede dankzij de VETEC-techniek (variabele klepbediening) kan er echter ook zeer rustig gereden worden. Alle autoconstructeurs streven ernaar laagtoerige motoren te ontwerpen met een koppel dat uitgesmeerd wordt over een zo groot mogelijk toerental. De S2000-motor is een schoolvoorbeeld van het omgekeerde. Deze hightechkrachtbron haalt probleemloos 9000 toeren en heeft het maximaal koppel in een betrekkelijk klein toerentalbereik. Wil je optimaal genieten van deze sportwagen, zijn prestaties en zijn cart-achtige rijgedrag, dan ga je onvermijdelijk in de hoge toeren. De S2000 is krachtig én elegant. Met een pijlvormige snoet, gestroomlijnde koplampen en een zeer lage motorkap is de S2000 een indrukwekkende verschijning. Ook de strakke flanken, vooraan iets breder om de voorwielen te omsluiten, stralen prestaties uit. In de cockpit biedt de S2000 een klein lederen stuurwiel, goed ondersteunende lederen zetels en digitale instrume nten die op deze van de F1-boldides geïnspireerd zijn en die de toerengretige natuur van de Honda-motor in de verf zetten. Dankzij de elektrische kapbediening kunnen de twee inzittenden in een mum van tijd genieten van het open rijden. De koffer biedt ruimte voor twee zachte reistassen. Twee airbags, startblokering, elektrisch bediende ramen en buitenspiegels, airconditioning, rolbeugels, ABS, elektrische stuurbekrachtiging en krachtige HID Xenon-lampen behoren tot de standaarduitrusting. De S2000 is een sportauto waarmee men 'just for fun' zowel korte als lange afstanden aflegt.PATRICK OP DE BEECK