Om echt mee te spelen op de Belgische markt komt Honda vaak een beetje te laat. Soms een zucht te laat met het juiste model, vaak behoorlijk laat met de juiste motor. Komt ervan als je op de Japanse thuismarkt, die uiteraard veel belangrijker is voor de beleidstop van het huis, geen striemende nood aan een dieselmotor hebt.
...

Om echt mee te spelen op de Belgische markt komt Honda vaak een beetje te laat. Soms een zucht te laat met het juiste model, vaak behoorlijk laat met de juiste motor. Komt ervan als je op de Japanse thuismarkt, die uiteraard veel belangrijker is voor de beleidstop van het huis, geen striemende nood aan een dieselmotor hebt. Vandaar: de 2.2 CDTi, zo'n twee jaar geleden gelanceerd, kwam op de markt toen de marketingjongens van de Europese autobouwers ons al jaren bestookten met termen als common rail of turbo met variabele geometrie. Tegelijk heeft Honda een reputatie hoog te houden als motorbouwer, dus werd niet over een nacht ijs gegaan om eindelijk zelf eens een diesel te bouwen: de 2.2 CDTi is een pareltje. Een van de betere mechanieken op de Europese dieselmarkt. Die bovendien niet eens als een typische diesel klinkt. Alleen: de parel is veel te dik om vlot te gaan verkopen in de Europese middenklasse, want met een cilinderinhoud van 2200cc wordt hij fiscaal afgestraft. Niet goed voor de verkoop van de Honda FR-V diesel, die nog maar pas in de toonzaal staat. En hoe bloedstollend ver de Belgische importeur ook de nagels afbijt: neen, er zijn in Japan vooralsnog geen plannen om een kleinere diesel te bouwen. Jammer maar helaas. Temeer omdat de FR-V, een monovolume voor de middenklasse, qua concept best argumenten heeft om te gaan concurreren met de Renault Scenic, Volkswagen Touran of Opel Zafira. Want dat doen ze dan weer wel, daar bij Honda in Japan: als ze zich wat laat met volle overgave in een marktsegment storten (ja, er was wel de Honda Stream, maar die kon nooit opboksen tegen de topspelers), zoals nu met de FR-V, dan proberen ze ietsje meer te bieden. In dit geval: drie volwaardige, even grote stoelen vooraan. Vandaar dat hij een paar centimeter breder is dan de VW Touran, bijvoorbeeld. Tegelijk merk je ook snel waar de designers ruimte gingen zoeken: in weinig auto's zitten bestuurder en uiterst rechtse passagier zo dicht met de arm tegen de deur. En het handschoenvakje is ook behoorlijk smal. Voor wat, hoort wat. En dat wat betekent hier concreet: zes volwaardige zitjes en vooral heel gezellig toeren met z'n drieën vooraan, zoals uw kinderen ongetwijfeld zouden beamen. FR-V is niet zomaar kort voor Family Recreational Vehicle. En als je maar met z'n tweeën vooraan gaat zitten, dan kan je de middelste stoel neerklappen en gebruiken als console. Jo Bossuyt