Eind jaren tachtig van de vorige eeuw ontstond in Frankrijk een nieuwe discipline in de motorsport: Supermotard. Het idee was eenvoudig: neem een crossmotor, vervang de noppenbanden door baanexemplaren en kijk wie er het beste met die motor uit de voeten kan op een circuit dat bestaat uit (hard) terrein en asfalt.
...

Eind jaren tachtig van de vorige eeuw ontstond in Frankrijk een nieuwe discipline in de motorsport: Supermotard. Het idee was eenvoudig: neem een crossmotor, vervang de noppenbanden door baanexemplaren en kijk wie er het beste met die motor uit de voeten kan op een circuit dat bestaat uit (hard) terrein en asfalt. De jongste jaren ontwikkelde Supermotard zich tot een echte discipline, met volwaardige nationale en internationale kampioenschappen. De motoren zijn snel en zeer wendbaar. Sensatie gegarandeerd. En nu komen die machines ook in de winkel voor gebruik op straat, als speelgoed voor de motorrijder in het weekend. Honda nam voor zijn FMZ650 de beproefde 650 cc ééncilinder viertaktkrachtbron van de Dominator en schroefde die in een nieuw frame. De styling is redelijk agressief en leunt dicht aan bij de crossmotoren van Honda. De uitlaat komt in twee dempers onder het zadel uit. Het voorwiel is klein (17 inch), wat het bochtenwerk moet vergemakkelijken. Op het zijpaneel heeft Honda ten overvloede 'Funmoto' gezet - alsof je dat nog niet wist. De uitvoering is redelijk basic: geen toerenteller en een minimaal dashboard. De motor trekt goed op, maar niet extreem. Voor rijden op de autoweg is de FMZ650 evenwel niet bedoeld. Deze machine gebruik je best op kleine, bochtige weggetjes of in de stad. De motor vraagt om gooi- en smijtwerk. Voor woon-werkverkeer is dit niet de ideale tweewieler. Kostprijs: 5990 euro. Husqvarna (een onderdeel van het Italiaanse concern MV-Agusta/Cagiva) biedt met de SM610 ook een Supermotardmotor voor op de weg. Voor dit model ging de producent uit van de wedstrijdmachine (Husqvarna is 'big' in de Supermotardraces) en dat blijkt uit alles. Deze motor is eerder Spartaans dan basic. Het zadel is heel smal en oncomfortabel tijdens een rit op de snelweg. De choke is onhandig op de carburateur geplaatst. De uitlaat is redelijk luidruchtig. De digitale kilometerteller/toerenteller is niet geïntegreerd in de voorvorkpartij. Maar wat geeft dat? Op bochtige wegen is de SM610 een droom en het smalle zadel is dan perfect om makkelijk op de motor te bewegen. Door het lage gewicht gooi je de motor zo in de bochten. De Husqvarna remt flink af op de motor. Soms is het genoeg even het gas af te sluiten en terug te schakelen om de juiste snelheid te hebben voor een bocht. De SM610 is een motor met een groot glimlachgehalte. Het niet al te hoge vermogen is een voordeel op bochtige wegen, zeker als het wat geregend heeft. Voor de 'Husky' betaal je 7999 euro. MOTOR: luchtgekoelde vierkleps ééncilinder viertakt met vijfversnellingsbak en kettingaandrijving. CILINDERINHOUD: 644 cc. TANKINHOUD: 11 liter. PRIJS: 5990 euro. IMPORTEUR: Honda Belgium, Wijngaardveld 1, 9300 Aalst, tel. 053 72 51 11, www.honda.be MOTOR: vloeistofgekoelde vierkleps viercilinder viertakt met zesversnellingsbak en kettingaandrijving. CILINDERINHOUD: 576,28 cc. TANKINHOUD: 12,5 liter. PRIJS: 7999 euro. IMPORTEUR: MV-Agusta Motor Benelux, Nijverheidsweg 9A, 3381 LM Giessenburg, Nederland, tel. +31 184 65 71 71, www.mvagusta.be Pleziermotoren. +++ Prijs (Honda). +++ Niet voor woon-werkverkeer. - - - Spartaans in uitvoering. - - - Ad van Poppel