H onda lanceerde in 1992 de CBR900RR FireBlade als antwoord op de succesvolle Suzuki GSX1100R. Die laatste leek zo van het circuit geplukt: de motor bood 138 pk aan en woog 230 kilo, fantastische cijfers toentertijd. Vóór 1992 had Honda geen supersportieve motor in het gamma en dus twee opties: ofwel de trend volgen en ook méér cc's, méér vermogen en méér kilo's aanbieden, ofwel een andere weg inslaan. Honda koos voor minder: 893 cc. In principe was er dan wel minder vermogen en minder koppel, maar die nadele...

H onda lanceerde in 1992 de CBR900RR FireBlade als antwoord op de succesvolle Suzuki GSX1100R. Die laatste leek zo van het circuit geplukt: de motor bood 138 pk aan en woog 230 kilo, fantastische cijfers toentertijd. Vóór 1992 had Honda geen supersportieve motor in het gamma en dus twee opties: ofwel de trend volgen en ook méér cc's, méér vermogen en méér kilo's aanbieden, ofwel een andere weg inslaan. Honda koos voor minder: 893 cc. In principe was er dan wel minder vermogen en minder koppel, maar die nadelen compenseerde de motorfabrikant met een lager gewicht en dus een grotere handelbaarheid. De CBR900RR gaf 185 kilo aan op de weegschaal. Het vermogen bereikte 124 pk bij 10.500 toeren per minuut. Sinds de komst van de CBR900RR is er in de motorwereld een nieuwe wedloop ontstaan: het devies lijkt voortaan om zo weinig mogelijk gewicht aan een zo hoog mogelijk vermogen te koppelen. Yamaha kwam in 1998 met de R1: 150 pk en een gewicht van 170 kilo. Suzuki zette de GSXR1000 op de markt: 160,5 pk en 170 kilo. De liefhebbers ruilden hun CBR900RR in voor de snellere R1. Honda evolueerde van trendsetter tot trendvolger en moest telkens reageren op de aanvallen van de concurrentie om zich in het segment staande te houden - het merk kreeg in 1999 zelfs het verwijt dat de CBR900RR een sporttoermotor was geworden. De cilinderinhoud steeg eerst naar 918 cc in 1996, vervolgens naar 929 cc in 2000, en vandaag bedraagt de cilinderinhoud 954 cc. Het gewicht daalde intussen tot 168 kilo. Opvallend aan de 2002-versie is het nieuwe frame. Het motorblok is een dragend deel van de motorfiets geworden en de achteras scharniert in het blok. Dat biedt voordelen: de achtervork kon langer worden - wat de stabiliteit ten goede komt - zonder dat de wielbasis moest worden vergroot. Zo bleef de geroemde wendbaarheid behouden.Honda schoot met de vernieuwde FireBlade in de roos. Het model staat nummer twee in de ranglijst van best verkochte modellen (van januari tot en met april), met 287 eenheden. De directe concurrent, Yamaha's R1, is nummer acht, met 144 nieuw ingeschreven exemplaren. De FireBlade ìs een wauw-fiets, een motor waarbij de adrenaline door uw bloed stroomt. Voor een wegmotor is de acceleratie enorm, de remmen functioneren prima, het stuurgedrag is neutraal en de motor voelt zich vooral op bochtige wegen in zijn sas. Toch zijn er ook enkele bedenkingen bij de 'Blade' te maken. Zo zorgt het racy karakter van de CBR ervoor dat u bij lage snelheden niet echt comfortabel zit. De achteruitkijkspiegels tonen meer van uw armen dan van het achteropkomende verkeer. En de voornaamste bedenking: de motor kan véél meer dan wettelijk is toegelaten. Het risico is dan ook groot dat u ver over de maximale snelheid gaat. Met het verhoogde aantal radartoestellen kan dat een dure zaak worden. Ad van Poppel [{ssquf}]