Dit jaar breidde Honda het modelgamma uit met de CBF-serie. Een reeks motoren die iets minder krachtig zijn dan het bestaande aanbod en die daarom aantrekkelijker moesten zijn voor een breed publiek.
...

Dit jaar breidde Honda het modelgamma uit met de CBF-serie. Een reeks motoren die iets minder krachtig zijn dan het bestaande aanbod en die daarom aantrekkelijker moesten zijn voor een breed publiek. De CBF-reeks bestaat uit een CBF250 (een eencilinder die deze zomer verwacht wordt), een CBF500 (een twin) en een CBF600 (een vierpitter). De CBF600 is het topproduct uit het gamma. Algemeen wordt een 600 cc-motor tegenwoordig ook gezien als een goede opstapmotor. Honda had al enkele 600 cc-modellen, maar die waren net even te snel voor opstappers. De CBF600 moet daar nu het verschil maken. De motor is minder krachtig dan de bestaande 600 cc'ers van Honda. Een blik op de cijfers zegt genoeg: de CBF600 heeft 77,5 pk aan boord, de supersportieve CBR600RR zet daar 117 pk tegenover. Honda heeft de CBF-motor uitgerust met een zadel dat in drie standen verstelbaar is. Verder moet ook het stuur aanpasbaar zijn aan de koper. En wie wil, kan kiezen voor een motor met of zonder ABS en voor een exemplaar met of zonder stuurkuip. De prijskaartjes aan die modellen zijn heel interessant: voor de basis CBF600 (zonder kuip en ABS) telt u 6450 euro neer, voor de versie met kuip en ABS 7400 euro. Ter vergelijking: Yamaha's vernieuwde Fazer kost in de kuiploze versie 7390 euro en met kuip 7590 euro. De al veel langer op de markt zijnde Suzuki Bandit moet zonder kuip 5899 euro opbrengen en met kuip 6199 euro. De uitvoering is daarom ook sober: geen benzinemeter, geen hydraulische koppelingsbediening, een choke op de carburator en niet op het stuur (dat scheelt weer een kabel...), geen elektronisch beveiligingssysteem. Rijdt de motor er daardoor minder om? Helemaal niet. Wat in de eerste meters meteen opvalt, is het speelse gemak waarmee je met de motor kunt rijden. In stads- en fileverkeer laveer je dankzij het dociele karakter van de motor gemakkelijk tussen de auto's door. Op de buitenweg is het lekker bochtjes pikken, op klaverbladbochten stuurt de CBF mooi strak. Remmen doet hij naar behoren. Eenmaal op de snelweg trekt de Honda vlot door naar (te) hoge snelheden. Met de CBF600 toont Honda aan dat je met wat minder vermogen ook zeer veel motorplezier kunt hebben. Sterker nog: de motor rijdt in het dagelijks gebruik veel makkelijker dan de sportieve en snellere CBR600RR. Inmiddels is de CBF600 het best verkochte model in ons land. Van januari tot en met april zijn er 360 van ingeschreven. Daarmee stoot de CBF de BMW RT1150R (de jongste twee jaar 's lands best verkochte motorfiets) van de troon. Ad van Poppel