Honda bracht in het modeljaar 2004 een nieuwe reeks motorfietsen op de markt: de CBF-serie. Het ging om zogenaamde opstapmotoren, machines die niet te snel waren, gebruiksvriendelijk en ergonomisch en die financieel niet direct een aderlating zouden teweegbrengen. De eencilinder CBF250, de tweecilinder CBF500 en de vierpitter CBF600 moesten een nieuw publiek aanspreken.
...

Honda bracht in het modeljaar 2004 een nieuwe reeks motorfietsen op de markt: de CBF-serie. Het ging om zogenaamde opstapmotoren, machines die niet te snel waren, gebruiksvriendelijk en ergonomisch en die financieel niet direct een aderlating zouden teweegbrengen. De eencilinder CBF250, de tweecilinder CBF500 en de vierpitter CBF600 moesten een nieuw publiek aanspreken. Dit jaar kwam Honda ook met een 1000 cc- versie, op basis van de supersnelle 1000 cc CBR FireBlade. Maar superkrachtig past niet in het concept van de CBF-reeks. Dat wist Honda ook. De nieuwe loot aan de CBF-stam moest sportief rijplezier bezorgen aan een brede groep liefhebbers. De meeste rijders, en zeker de dertigplussers voor wie deze nieuwe machine bedoeld is, willen volgens Honda's onderzoeksafdeling een motor met veel koppel (dus veel kracht bij lage toerentallen) gecombineerd met een relaxte zitpositie en een gemakkelijke allround handling. In de persinformatie heeft Honda het vaak over "beheersbaar vermogen" en "comfort". Klopt dat ook in de praktijk? In ieder geval voel je je met deze CBF meteen op je gemak, de zit is ontspannen en je hebt het idee dat je urenlang zou kunnen rijden. Het motorkarakter is soepel. Er komt genoeg vermogen vrij bij lage toerentallen om pittig te accelereren, maar je hebt nooit het gevoel dat de motor met jou rijdt in plaats van andersom. Een onervaren rijder kan er goed mee de weg op, een ervaren rijder kan er alles uithalen. Op kronkelende wegen leg je deze machine heel gemakkelijk in de bochten. Je hoeft daar eigenlijk niet onder te doen voor andere, sportievere motoren (of rijders). Zijn er minpunten? Bij het optrekken zijn er trillingen voelbaar in de voetsteunen. De middenbok (op zich heel praktisch) raakt in opgeklapte toestand de hak van je laars als je op een sportieve manier door de bocht wilt. Honda krijgt overigens ook de kritiek dat de CBF1000 te weinig karakter heeft en nogal grijs is inzake vormgeving. Niet helemaal onterecht: de CBF is geen motor die een hoog waauw-effect veroorzaakt bij de omstanders en de kleuren kan je niet echt sexy noemen (antraciet, blauw, of zilvergrijs). Maar de CBF is wel een heel fijne allrounder zonder al te veel toeters en bellen. De prijs is bovendien competitief. Voor de CBF1000 moet je 8390 euro neertellen (zonder ABS; met ABS is dat 8990 euro). Ter vergelijking: Suzuki's Bandit 1200 kost 8500 euro, de Kawasaki Z750 zo'n 7190 euro (maar die heeft wel 250 cc minder) en de Kawasaki Z1000 9990 euro. MOTOR: vloeistofgekoelde vierklepsviercilinder viertakt in lijn met zesversnellingsbak en kettingaandrijving. VERMOGEN: 72 kW (98 pk) bij 8000 toeren per minuut. CILINDERINHOUD: 998 cc. ZITHOOGTE: 795 mm (aanpasbaar). TANKINHOUD: 19 liter. GEWICHT: 220 kilogram (met ABS 228 kilogram). PRIJS: 8390 euro (met ABS 8990 euro). IMPORTEUR: Honda Belgium, Wijngaardveld 1, 9300 Aalst, tel. 053 72 51 11, www.honda.be. Allrounder, prijs, zitpositie. +++ Enkele trillingen, plaatsing middenbok, niet supersexy. --- Ad van Poppel