We reden rond met de nieuwe Volkswagen Golf en zagen weinig hoofden die keerden op ons pad. Je moet al een drieste autoliefhebber zijn om met 100 procent zekerheid te zien dat het om de nieuwste versie gaat. Ook voor deze zevende generatie bleef Volkswagen zweren bij het beproefde concept. Deze generatie lijkt dus wel een beetje op de zesde, die op haar beurt zowaar nog nauwer verwant leek met de vijfde. Maar bij Volkswagen dachten ze deze keer ook en meer dan ooit: just make it better. Bovenhuids valt er w...

We reden rond met de nieuwe Volkswagen Golf en zagen weinig hoofden die keerden op ons pad. Je moet al een drieste autoliefhebber zijn om met 100 procent zekerheid te zien dat het om de nieuwste versie gaat. Ook voor deze zevende generatie bleef Volkswagen zweren bij het beproefde concept. Deze generatie lijkt dus wel een beetje op de zesde, die op haar beurt zowaar nog nauwer verwant leek met de vijfde. Maar bij Volkswagen dachten ze deze keer ook en meer dan ooit: just make it better. Bovenhuids valt er weinig nieuws te bespeuren, onderhuids des te meer. Volkswagen hield vast aan zijn vaste technische waarden en verbeterde ze waar mogelijk. Alle motoren zijn zuiniger geworden, sommige zelfs tot 23 procent in vergelijking met de vorige versie. Die vooruitgang is in niet geringe mate te danken aan het lagere gewicht van de auto. Dankzij het gebruik van lichtere materialen spaarde Volkswagen niet minder dan honderd kilo uit. Daarmee heeft de zevende Golf nu hetzelfde totaalgewicht als de Golf IV van 1997, die meer dan 10 centimeter korter was, een kofferinhoud had die 50 liter kleiner was, en natuurlijk veel minder standaarduitrusting had. Die standaarduitrusting bij Volkswagen is een verhaal apart. In die zin dat ze in ieder land apart wordt bepaald en importeur D'Ieteren bij ons weleens verrassende keuzes durft te maken, wat in het verleden vaak resulteerde in een peperdure optielijst. Maar deze keer is de Golf standaard zeer behoorlijk uitgerust en slaagt hij er zelfs in te verrassen: de adaptieve snelheidsregelaar is standaard op alle modellen in België. Opmerkelijk is dat, want cruisecontrol die je ook in stokkend verkeer kan gebruiken, is toch wel een behoorlijk recente technologie. Voorts merkten we dat Volkswagen niet overdrijft als het stelt dat dit de beste Golf ooit is. Prima rijcomfort en wegligging, en de kwaliteit van de afwerking legt een nieuwe norm voor auto's uit de middenklasse. Just make it better, inderdaad. Alles tot in het kleinste detail draagt bij tot het heel harmonieuze gevoel dat je met een perfect homogene auto rijdt. De enige smet op het plaatje is dat het start/stopsysteem op onze tweeliter turbodiesel met die heerlijke automatische DSG-versnellingsbak soms leek te aarzelen om weer aan te slaan, terwijl je dan bij vertrek op een rotonde de neiging krijgt het gaspedaal wat forser in te trappen, wat dan weer tot een weinig natuurlijke rijstijl leidt. Een euvel dat de handgeschakelde versie uiteraard niet heeft, aangezien de motor dan weer aanslaat zodra je de koppeling indrukt. JO BOSSUYT