De Audi A3 is toe aan de vierde generatie. Zoals vaak het geval is met succesnummers valt bij een eerste kennismaking op dat de designers behoorlijk conservatief zijn gebleven. Never change a winning team. Het radiatorrooster is nu groter, de vormgeving van de lichten anders. De luchthappers vooraan, die alleen maar een esthetische functie hebben, zorgen voor een toch wel sportieve snoet.
...

De Audi A3 is toe aan de vierde generatie. Zoals vaak het geval is met succesnummers valt bij een eerste kennismaking op dat de designers behoorlijk conservatief zijn gebleven. Never change a winning team. Het radiatorrooster is nu groter, de vormgeving van de lichten anders. De luchthappers vooraan, die alleen maar een esthetische functie hebben, zorgen voor een toch wel sportieve snoet. We gingen op pad met de Sportback, met vijf deuren. De berline voelen we over een paar weken aan de tand. Achter het stuur herkennen we de boordplank en de middenconsole die we al zagen in de grotere en onlangs vernieuwde Audi-modellen. In de kwaliteit van de afwerking heeft Audi een tandje bijgestoken voor zijn compacte middenklasser: de inzittenden hebben meer dan ooit een premiumgevoel. De concurrentie in het compacte segment is dan ook genadeloos, met de A-klasse van Mercedes, de 1-reeks van BMW en zelfs de Golf van het zustermerk Volkswagen. Onderweg proefden we van een heel homogene auto. Je krijgt heel snel het ietwat subjectieve en moeilijk te omschrijven gevoel dat alles klopt en perfect op elkaar is afgestemd: de zithouding, het stuurgevoel, de motor en de versnellingsbak (in ons geval de automaat). De automaat schakelt trouwens vlotter en meer opportuun dan wat we de voorbije maanden in de grotere Audi's hebben ondervonden. Het stuurgevoel is vrij neutraal en boezemt dus snel vertrouwen in. De ophanging biedt voldoende comfort, maar de stoelen zijn misschien net iets te hard, zo leerde een tocht van om en bij de 250 kilometer. De turbodiesel is een van de beste motoren die je vandaag op de markt vindt, zoals we de voorbije weken al konden vaststellen in de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia.We kregen hem hier in de versie met 150 paarden, die uiteraard krachtiger aanvoelt, maar ook een ietsje dorstiger is: we verbruikten gemiddeld 4,2 liter. Dat is nog altijd heel scherp, maar een kleine halve liter meer dan wat we met de 115 paardenversie in de andere modellen van de Volkswagen-groep neerzetten. Dat de A3 premium is, merk je ook aan de prijs. Met 115 paarden in de turbodiesel betaal je een instapprijs van 30.050 euro. Onze testwagen met 150 paarden kost minstens 33.400 euro.