De tentoonstelling over Homeros die deze week opent in het Louvre Lens, stelt de vraag waarom Achilles, Agamemnon, Helena, Odysseus, Hector en Paris uit de Ilias en de Odyssee nog zo bekend zijn. De protagonisten uit de epische gedichten Ilias en Odyssee, uit de achtste eeuw voor Christus, duiken al bijna drie mille...

De tentoonstelling over Homeros die deze week opent in het Louvre Lens, stelt de vraag waarom Achilles, Agamemnon, Helena, Odysseus, Hector en Paris uit de Ilias en de Odyssee nog zo bekend zijn. De protagonisten uit de epische gedichten Ilias en Odyssee, uit de achtste eeuw voor Christus, duiken al bijna drie millennia op in de literatuur, de kunst, de muziek en de poëzie. In Lens zijn 250 archeologische objecten en kunstwerken bijeengezocht die dat onderstrepen, van antieke borstbeelden van de blinde Homeros, Griekse vazen met scènes uit de Trojaanse oorlog tot schilderijen van Pieter Paul Rubens, Antoine Watteau, Marc Chagall en - verrassend - zelfs Cy Twombly. De expo brengt eerst nog eens de goden van de Olympus en hun onderlinge intriges in herinnering. Ze gaan prachtig in confrontatie met Twombly's geabstraheerde scènes uit de Ilias. Een tweede deel spit de biografie van Homeros uit, al kan weinig met zekerheid over hem worden gezegd.Tot vandaag vinden kunstenaars inspiratie in Homeros' gedichten door de rijke karakterisering van zijn hoofdpersonages en de heroïsch beschreven oorlogstaferelen. De menselijke superhelden in de Ilias en de tien jaar durende omzwervingen van Odysseus, die op zoek gaat naar zichzelf, zijn thema's die filmmakers én schrijvers nog altijd herkauwen. Denk maar aan de boeken van Stephen Fry, aan Wolfgang Petersens film Troy (2004) met Brad Pitt uit 2004, en O Brother, Where Art Thou van de broers Coen uit 2000: een filmische odyssee, vertaald naar de depressie in het Amerika van de jaren dertig.