Hoezo, geen geld voor cultuur?

Terwijl het culturele wereldje kreunt onder krimpende budgetten van sponsors, rijft Kristine De Mulder de euro’s binnen voor Europalia Italië.

De kersverse directeur-generaal van Europalia, Kristine De Mulder, is gepokt en gemazeld in het milieu van communicatie en marketing. Liefst vijftien jaar stond De Mulder aan het hoofd van Axa-Royale Belge. Ze begon indertijd bij Royale Belge en smeedde volop aan het huwelijk met Axa. Onder meer via evenementen voor de 700 medewerkers werd die fusie aan het eigen personeel Diets gemaakt. Aan die jaren bij Axa-Royale Belge heeft De Mulder dan ook alleen maar goede herinneringen.

“Je creëert via die functie een enorm netwerk. Dat is een van de belangrijkste dingen voor de uitbouw van een professioneel leven. Het helpt bij het zoeken naar sponsors. Daarnaast ken ik de wereld van de communicatie – de agentschappen, de grafici, de media – zeer goed.”

Het is dus ongetwijfeld geen toeval dat Axa-Royale Belge een van de hoofdsponsors is van Europalia Italië, dat in oktober 2003 van start gaat. Europalia werkt met een budget van 9 miljoen euro, waarvan een derde via sponsors werd vergaard. En in tegenstelling tot andere culturele instellingen heeft De Mulder geen problemen om dat budget rond te krijgen. “De Belgen hebben een speciaal plaatsje in hun hart voor Italië,” zegt ze. “Bovendien komen er alleen zeer prestigieuze evenementen die veel publiek zullen lokken.” En met die duizenden bezoekers werden ook de hoofdsponsors Axa-Royale Belge , Electrabel, Ferrero, Fortis en Solvay gelokt.

Ook Kristine De Mulder draagt het Italiaanse cultuurwezen in het hart. Haar hele loopbaan staat in het teken van de kunsten. Na een opleiding als archeologe, gekoppeld aan een assistentschap aan de VUB, werkte ze voor culturele programma’s van de VRT en schreef ze programmaboekjes voor verschillende tentoonstellingen. Daarna volgde een langgerekt ommetje naar Axa-Royale Belge. Maar in 1999 koos ze opnieuw voor haar oude liefde, met de job aan de top van Europalia als resultaat.

Kristine De Mulder (53).

Was: directeur van de tentoonstellingen van Europalia.

Is: directeur-generaal van Europalia.

Vrije tijd: echtgenoot, twee zoons, koken, reizen, feestjes organiseren.

W.R.

“De Belgen hebben een speciaal plaatsje in hun hart voor Italië.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content