De marketingdeskundigen van Opel voorspellen dat de compacte monovolumes de komende jaren het snelst groeiende segment op de automobielmarkt zullen vormen. In 1998 werden er in Europa 280.000 dergelijke auto's verkocht, goed voor een marktaandeel van 2%. Tegen 2005 zou het marktaandeel van de compacte eenvolumers stijgen tot 10%. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Opel de grotere Sintra-monovolume uit productie heeft genomen, en zich in de toekomst...

De marketingdeskundigen van Opel voorspellen dat de compacte monovolumes de komende jaren het snelst groeiende segment op de automobielmarkt zullen vormen. In 1998 werden er in Europa 280.000 dergelijke auto's verkocht, goed voor een marktaandeel van 2%. Tegen 2005 zou het marktaandeel van de compacte eenvolumers stijgen tot 10%. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Opel de grotere Sintra-monovolume uit productie heeft genomen, en zich in de toekomst wil toeleggen op de productie van de Zafira, een compacte monovolume op de vloerplaat van de Astra. De Opel Zafira is weliswaar 18 cm langer dan de Megane Scenic, maar hoort toch thuis in hetzelfde marktsegment. Beide compacte monovolumes lonken naar vrijwel hetzelfde koperspubliek. Toch kan de Zafira moeilijk met de Scenic worden vergeleken: de Scenic biedt plaats aan vijf inzittenden; in de Zafira kunnen er zeven personen plaatsnemen. Bovendien is het ruime interieur van de Zafira ook veelzijdiger en gebruiksvriendelijker dan dat van de Scenic. Het meest opvallende aan de mooi ogende Zafira is dat de compacte eenvolumer door één persoon in een mum van tijd van zevenzitter tot tweezitter kan worden omgebouwd. Dankzij het FLEX7-systeem - waarop Opel een wereldpatent nam - moet daarbij geen enkele zetel worden uitgebouwd. Om de twee stoelen op de derde zetelrij dicht te vouwen, volstaat het de ontgrendelingsknop aan de bovenzijde van de stoel in te drukken en de hoofdsteun naar beneden te klappen. Daarna kunnen de twee individuele stoelen naar voor worden gekanteld en verdwijnen ze in een speciaal daartoe bestemde uitsparing in de vloer. Het resultaat is een ruim en volkomen vlak laadcompartiment achter de tweede zetelrij die plaats biedt aan drie personen. De tweede zetelrij is op rolletjes gemonteerd en kan over een bereik van 54 cm vooruit of achteruit worden geschoven. Met de bank in de achterste stand komt een zeer royale beenruimte vrij en is er toch nog 490 liter laadruimte beschikbaar. Wordt de bank daarentegen volledig naar voor geschoven, dan is de maximale laadcapaciteit van 640 liter beschikbaar. Met slechts twee inzittenden op de tweede rij kan het grote doorlaadluik worden gebruikt om langere voorwerpen te laden. Indien u nog meer ruimte nodig hebt, kan de volledige tweede zetelrij worden dichtgevouwen en aan de achterzijde van de voorzetels worden verankerd. In de configuratie van een tweezitter biedt de Zafira tot aan het dak 1700 liter laadvolume. PATRICK OP DE BEECK