Sommigen omschrijven de Mazda Demio als een ruime, lichte break. Anderen zien hem dan weer als een klein, praktisch monovolume. U merkt het: het is moeilijk om de Demio, die in Japan werd verkozen tot "Auto van het Jaar 1997", in één bepaalde categorie onder te brengen. De producent zelf houdt het bij een "compacte MPV ( Multi Purpose Vehicle), met de look en allure van een lichte break.
...

Sommigen omschrijven de Mazda Demio als een ruime, lichte break. Anderen zien hem dan weer als een klein, praktisch monovolume. U merkt het: het is moeilijk om de Demio, die in Japan werd verkozen tot "Auto van het Jaar 1997", in één bepaalde categorie onder te brengen. De producent zelf houdt het bij een "compacte MPV ( Multi Purpose Vehicle), met de look en allure van een lichte break. Met die definitie zit Mazda sowieso goed. De Demio is inderdaad een manusje van alles. En dat heeft vooral te maken met het unieke concept van de achterbank, die - afhankelijk van de situatie - ofwel 6 centimeter naar voor, ofwel 6 centimeter naar achter kan worden geschoven en desnoods volledig kan worden neergeklapt. De inhoud van de bagageruimte kan daardoor worden opgevoerd van 330 liter tot 679 liter. Schuift men de achterbank zo ver mogelijk naar achter, dan beschikken de achterste passagiers over evenveel zitruimte als in een berline. Wordt de achterzetel maximaal naar voor geschoven, dan is er nog voldoende zitruimte voor kleinere personen en is er een grote, afdekbare laadruimte achter de tweede zetelrij beschikbaar.Ook typisch voor de nieuwe Mazda zijn het rechthoekige koetswerk met hoge gordellijn, het grote glasoppervlak en de hoge zitpositie van de passagiers. De koetswerkvorm zorgt er niet alleen voor dat de inzittenden het gevoel krijgen dat de compacte wagen (buitenmaten: 3,80 x 1,65 x 1,50m) heel wat ruimte biedt, hij verhoogt ook het comfort. Ook de hoofdruimte neemt immers toe. Dat zal ongetwijfeld worden gesmaakt door senioren. Ook het in- en uitstappen mag voortaan geen probleem meer vormen: daarvoor zorgen de brede deuren en de hogere zitpositie. Denk evenwel niet dat de Demio een derdeleeftijdswagen is: ook jonge gezinnen zullen het gebruiksgemak van deze Mazda kunnen smaken. En wellicht zullen ook het prijskaartje en de onderhoudsvriendelijkheid voor hen belangrijke troeven zijn.De Demio heeft een robuuste, stevige koetswerkkooi met een degelijk onderstel. Indien de motor niet wordt overbelast - wat gezien de vinnigheid van de krachtbron onnodig is - valt de stilte binnenin op. De nieuwe Mazda wordt in drie uitrustingsniveaus aangeboden: I, Si en TSi. Er zijn twee benzinemotoren beschikbaar. Beide hebben dezelfde cilinderinhoud, maar de ene is goed voor 63 pk, de andere voor 72 pk. Dat Mazda erin slaagde met deze vrij lichte motoren een aangenaam en soepel rijdende auto met hedendaagse prestaties af te leveren, is nog een van die troefkaarten van de Demio.PATRICK OP DE BEECK