De Limburgse start-up Bambooti ontwerpt en maakt sinds 2016 producten in duurzame grondstoffen, en verkoopt ze via een eigen webwinkel internationaal. "We kregen het in ons hoofd een collectie houten zonnebrillen te lanceren en hebben dat wilde idee in de praktijk omgezet", zegt de twintiger Pieter Van Moll, die het bedrijf samen met zijn jeugdvriend Freek G...

De Limburgse start-up Bambooti ontwerpt en maakt sinds 2016 producten in duurzame grondstoffen, en verkoopt ze via een eigen webwinkel internationaal. "We kregen het in ons hoofd een collectie houten zonnebrillen te lanceren en hebben dat wilde idee in de praktijk omgezet", zegt de twintiger Pieter Van Moll, die het bedrijf samen met zijn jeugdvriend Freek Gielen opstartte. "We gingen eerst aan de slag met bamboe: een oersterke en snel groeiende plant die producten met een lange levensduur oplevert. Vrij snel kwamen daar houtsoorten en nieuwe producten bij, zoals houten cases voor mobiele telefoons en een cover voor de MacBook." Bambooti is gegroeid op de vleugels van het bekende crowdfundingplatform Kickstarter.com, waar nu ook zijn nieuwste collectie stenen beschermhoezen voor laptops fondsen bijeensprokkelt. Om die te lanceren vroeg Bambooti 20.000 euro. Het haalde bijna 25.000 euro binnen. "Kickstarter is voor ons niet alleen interessant om geld bijeen te krijgen", zegt Van Moll. "We bekijken het ook als een vorm van marketing: een nieuw product wordt internationaal meteen zichtbaar, je krijgt nuttige feedback van potentiële klanten en er is een voorverkoop; een aantal producten is al verkocht nog voor ze klaar zijn. Allemaal voordelen." Met een onlangs opgerichte eigen productie-eenheid in Neerpelt wil Bambooti de komende jaren inspelen op de groeiende vraag. "We verkochten tot nog toe 2000 exemplaren van al onze producten samen. Een mooi begin, maar als we willen groeien, moeten we meer verkopen. Daarom moeten we sneller en meer produceren. Ons streefdoel voor de komende jaren is een productie van 50 tot 100 stuks per dag. Ook willen we ons retailkanaal verder uitbouwen, met meer webshops en de verdeling van onze producten in enkele fysieke winkels."Dimitri Dewever