HET IS BEST MOGELIJK dat de staatsschuld over enkele weken in één klap 2 miljard euro groter is. Want volgens Eurostat moeten de schulden van Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur in ons land, bij de overheidsschuld worden geteld. Die boekhoudkundige ingreep zou nodig zijn omdat Infrabel volgens de Europese ...

HET IS BEST MOGELIJK dat de staatsschuld over enkele weken in één klap 2 miljard euro groter is. Want volgens Eurostat moeten de schulden van Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur in ons land, bij de overheidsschuld worden geteld. Die boekhoudkundige ingreep zou nodig zijn omdat Infrabel volgens de Europese spelregels onvoldoende als een markconforme, commerciële onderneming opereert. Door de ingreep zou de overheidsschuld met 0,5 procent van het bruto binnenlands product stijgen. Dat is uiteraard slecht nieuws voor de staatsfinanciën, maar misschien wel goed nieuws voor de spoorwegoperator NMBS. Ieder jaar vloeit meer dan 600 miljoen euro van de NMBS naar Infrabel als vergoeding voor het gebruik van de infrastructuur. Al jaren behoren die vergoedingen tot de hoogste van Europa. Bij onze noorderburen bijvoorbeeld ligt de infrastructuurvergoeding ongeveer drie keer lager. NMBS-treinen betalen ook een pak meer dan wat goederentreinen voor hetzelfde traject moeten betalen. De reden voor die jarenlange scheeftrekking was te zoeken in een poging om te vermijden dat de commerciële inkomsten van Infrabel te laag zouden uitvallen. Zo moesten de schulden van de infrastructuurbeheerder niet bij de overheidsschuld geteld worden. Nu het succes van die strategie op de helling staat, valt de hoge infrastructuurvergoeding niet langer te verantwoorden. Anders gezegd: als de Infrabel-schulden dan toch bij de staatsschuld worden geteld, is die typische vorm van politieke loodgieterij niet langer nodig. Het kan voor de NMBS de financiële ruimte vergroten om haar schuldenberg eindelijk te verkleinen.