Tijdens de recentste 'PGA merchandise show' in Orlando (Florida), de grootste golfbeurs ter wereld, waren alle deelnemers het erover eens: de snelle groei van de golfsport is voorbij. Maar niet voor iedereen, want de sector van de imitatieclubs beleeft een indrukwekkende expansie sinds de grote meerderheid van de Amerikaanse fabrikanten productie-eenheden hebben opgestart in China. Daar bevinden zich lokale specialisten die clubs van een uitstekende kwaliteit voor onklopbare prijzen ma...

Tijdens de recentste 'PGA merchandise show' in Orlando (Florida), de grootste golfbeurs ter wereld, waren alle deelnemers het erover eens: de snelle groei van de golfsport is voorbij. Maar niet voor iedereen, want de sector van de imitatieclubs beleeft een indrukwekkende expansie sinds de grote meerderheid van de Amerikaanse fabrikanten productie-eenheden hebben opgestart in China. Daar bevinden zich lokale specialisten die clubs van een uitstekende kwaliteit voor onklopbare prijzen maken. Maar na polshorloges, kledij, allerlei accessoires, cd's en elektronica heeft deze delokalisatie van de productie ervoor gezorgd dat nu ook de golfsector ten prooi valt aan namaak en vervalsing. De octrooien worden niet goed beschermd en de vervalsers gaan almaar stoutmoediger te werk. Sommigen trokken zelfs naar de golfbeurs in Orlando om er klanten te ontmoeten en kopieën aan te bieden van clubs van Callaway voor minder dan 10 % van de prijs, zo ontdekte Sports Illustrated. De Amerikanen weten dat de namaakclubs over zee van China naar Canada worden gebracht. Van daar reizen ze met vrachtwagens de grens over. In Europa zouden de Nederlandse havens de draaischijven zijn voor dit lucratieve handeltje. En uiteraard is het internet een belangrijke katalysator in deze illegale business. In Orlando namen horden fotografen ontelbare foto's van de nieuwe modellen die er tentoongesteld werden. Hun bedoeling was duidelijk: met die foto's in handen hebben vervalsers amper twee weken nodig om een gietvorm te maken. Terwijl de ontwerpers van het nieuwe model minstens een jaar nodig hadden voor research en de ontwikkeling van de club. Volgens recente schattingen is één op de tien verkochte clubs in de VS namaak. Alleen kopieën van clubs die de naam van het originele model dragen, of een naam die er sterk op lijkt, leiden tot vervolging. Clubs die alleen maar sterk op een origineel exemplaar lijken, worden ongemoeid gelaten. Het merk dat het slachtoffer is van namaak, moet in ieder geval zelf een klacht indienen, waarna het gerecht de zaak overneemt. Het vonnis houdt vaak een boete en vernietiging van de voorraad in. Ondertussen zien de echte fabrikanten van golfclubs hun kosten de pan uit swingen: advocaten, clubs die worden genummerd, markering met ultraviolet, nog meer bewaking enzovoort, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om China te verlaten. Dan zouden ze hun drivers tegen 1000 euro moeten verkopen in plaats van 400. John Baete