Uiteraard hebt u de URL van uw site vermeld in al uw reclameboodschappen en commerciële documenten. U hebt hem toegevoegd aan uw gegevens in de openbare en professionele gidsen. Hij staat op uw naamkaartjes en uw briefpapier. En toch garandeert u dat niet dat uw site ook bezocht wordt. Daarvoor moet uw adres op de snelweg op de eerste plaats vlot toegankelijk zijn in de zoekmachines en de Internet-gidsen.
...

Uiteraard hebt u de URL van uw site vermeld in al uw reclameboodschappen en commerciële documenten. U hebt hem toegevoegd aan uw gegevens in de openbare en professionele gidsen. Hij staat op uw naamkaartjes en uw briefpapier. En toch garandeert u dat niet dat uw site ook bezocht wordt. Daarvoor moet uw adres op de snelweg op de eerste plaats vlot toegankelijk zijn in de zoekmachines en de Internet-gidsen.Om daarin te slagen, moet u drie etappes afleggen: u maakt gebruik van de Meta-tags om de te indexeren sleutelwoorden nauwkeurig weer te geven, u schrijft zich in bij de zoekmachines en de gidsen, en ten slotte voert u een zichtbaarheidstest uit.Eerste etappe: Meta-tagsMeta-tags worden gebruikt door de robots van de zoekmachines om uw site te indexeren. Dat betekent dat deze robots - kleine programma's die het Net verkennen - elke pagina lezen en deze van een referte voorzien in een grote databank, die vervolgens door de zoekmachine wordt benut. De gegevens die in de Meta-tag zijn opgeslagen, worden over het algemeen gebruikt als aanvulling op deze indexering en zijn vaak belangrijker dan de tekst van de pagina zelf.Een voorbeeld: wanneer u in de head van uw pagina de Meta-code name=keywords content=trends, tijdschrift invoegt, zal er naar deze aanvullende sleutelwoorden worden verwezen. De sleutelwoorden zijn nog veel nuttiger als uw eerste pagina slechts één reusachtige foto bevat van de cover van uw favoriete tijdschrift. Er bestaat geen maximale lengte, maar over het algemeen wordt aangeraden om de 1000 tekens (of 200 woorden) niet te overschrijden om de robots niet te ontrieven. Op dezelfde wijze is het beter om de sleutelwoorden niet te herhalen in de ijdele hoop een paar plaatsen te stijgen op de hitparade van de zoekmachines. Tweede etappe: gidsen en machinesDe tweede etappe in uw referentieproces is de inschrijving van uw site bij de zoekmachines en de gidsen. Laat ons in de eerste plaats de woordenschat verklaren: een zoekmachine is een tool die zoekacties verricht op basis van het coderen van sleutelwoorden ( Altavista), terwijl de gidsen zoekacties per categorie en subcategorie uitvoeren ( Yahoo). Waarom zou u zich inschrijven bij een zoekmachine als hun robots het Web uitkammen? Omdat dit gebeurt door de koppelingen die ze tegenkomen één voor één af te lopen. Als geen enkele koppeling naar uw site voert, bent u een verloren eilandje in de oceaan.Door u in te schrijven, creëert u de eerste koppeling die naar uw site voert. Hoe meer u er creëert, des te meer u uw kansen verhoogt dat andere zoekmachines, die u zelfs niet eens kent, u ook zullen terugvinden. Over de gidsen bestaat geen twijfel: als u wilt dat er naar u verwezen wordt, en op de juiste plaats, dan moet u daar zelf voor zorgen.U moet ervoor zorgen dat u op zijn minst op de tien voornaamste zoekmachines staat. Een tip voor de gidsen: schrijf u tegelijkertijd in bij de mondiale en de lokale gidsen. De belangrijkste gids is natuurlijk Yahoo (http://www.yahoo.com). In België zijn Webbel (http://www.belcast.be/nl/webbel) en AdValvas (http://www.advalvas.be) de meest bezochte. U hebt twee mogelijkheden om in de zoekmachines en gidsen te worden opgenomen. Ofwel bezoekt u ze één voor één. Dit is een hele klus, maar dan bent u er wel zeker van dat er op de juiste plaats naar u wordt verwezen. Ofwel maakt u gebruik van automatische referentietools. Dit zijn programma's die u kan downloaden of rechtstreeks kan gebruiken via webpagina's.U kunt zich het best manueel inschrijven bij enkele van de voornaamste sites (de gidsen) en een automatische tool gebruiken om u snel bij alle andere in te schrijven (de zoekmachines).Een goed startpunt voor uw indexeringsronde vormt de site van het (Franse) Promoweb, http://altern.org/promoweb/refer.htm. Een paar voorbeelden van automatische indexeringstools: The Webmasters Free Search Engine Submission (http://www.webmasters.bc.ca), waarmee u uw URL op verscheidene zoekmachines tegelijk kan laten werken. Hurricane WebPromo - GateComm (http://www.gatecomm.com/webpromo/) zorgt ervoor dat u in nauwelijks tien minuten automatisch wordt ingeschreven bij ruim 450 zoekmachines. Dan hebben we het wel over shareware die 40 dollar kost. Derde etappe: hoe vindt u zichzelf terug?Als u geïndexeerd bent, kan u uw zichtbaarheid testen door uw site op verschillende machines te zoeken. Over uw inschrijving en uw daadwerkelijke aanwezigheid in de zoekmachine kunnen één of twee dagen, en voor sommige zelfs één tot twee weken, heen gaan.Als u een referte hebt, moet u proberen om uw site terug te vinden door de sleutelwoorden te gebruiken die u in de Meta-tags heeft opgenomen. De ideale situatie? U vindt zichzelf in de tien tot twintig eerste zoekacties terug. Als dat niet zo is, betekent dat waarschijnlijk dat uw sleutelwoorden te algemeen zijn. Voeg er dan een paar aan toe om de zoekactie nauwkeuriger te omschrijven.Telkens wanneer u uw site verandert, moet u natuurlijk wachten tot de robots langskomen om de resultaten te testen. Sommigen geven er de voorkeur aan om hun site opnieuw op de zoekmachine te zetten. Het is inderdaad raadzaam om hun geheugen regelmatig op te frissen, maar niet vaker dan eenmaal per maand.Ook voor deze verrichting noemen we twee tools waarmee u uw zichtbaarheid kan controleren. WebPosition (http://www.webposition.com) gaat tegen betaling (99 dollar) uw plaats op de tien grootste zoekmachines na en geeft u advies om uw zichtbaarheid te vergroten. Voor een minder scherpe controle, die wel gratis is, moet u een kijkje nemen bij Webmedia Position Analyser (http://www.webpedia.com/tools/position). U mag nooit vergeten dat op Internet, net als in het gewone leven, alles draait om naambekendheid, in dit geval die van uw site. Als u uw promotie nu eens begint met het versturen van een perscommuniqué, via een e-mail met een koppeling naar uw site, naar de journalisten die uw activiteitensector volgen?JOHN VAN DER HEYDEN FRÉDÉRIC MAHOUX