Bij Ford Genk ontstond vorige week beroering omdat er dit jaar 11.000 wagens minder worden geassembleerd. Verantwoordelijken haastten zich om te zeggen dat dit zeker geen voorbode was van een sluiting. Eddy Geysen, de baas van Opel België, heeft er ervaring mee. In de zomer van 2001 - "de onweersperiode", zegt Geysen - lekten de eerste berichten uit over het herstructureringsplan waarmee Opel-topman Carl-Peter Forster het bedrijf uit de rode cijfers wilde hale...

Bij Ford Genk ontstond vorige week beroering omdat er dit jaar 11.000 wagens minder worden geassembleerd. Verantwoordelijken haastten zich om te zeggen dat dit zeker geen voorbode was van een sluiting. Eddy Geysen, de baas van Opel België, heeft er ervaring mee. In de zomer van 2001 - "de onweersperiode", zegt Geysen - lekten de eerste berichten uit over het herstructureringsplan waarmee Opel-topman Carl-Peter Forster het bedrijf uit de rode cijfers wilde halen. De overcapaciteit moest worden weggewerkt, ofwel door overal minder auto's te produceren, ofwel door een fabriek te sluiten. Antwerpen - hoge productiviteit, maar gelegen in een kleine markt - werd veelvuldig genoemd. Geysen en zijn team slaagden erin de dreiging af te wenden, met als resultaat dat er 500 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de nieuwe versie van de Astra. Geysen heeft vijf tips om een herstructurering te overleven. 1. Bouw een netwerk. Zorg ervoor dat je directe medewerkers internationale ervaring hebben. Dat levert een netwerk aan contacten op. "Als je weet welke sleutelfiguren waar werken en hoe je ermee moet communiceren, heb je een onschatbaar voordeel op andere fabrieken."2. Analyseer de situatie. Verzamel alle mogelijke feiten en cijfers. "Wij bleken in een studie de meest productieve Opel-fabriek te zijn. Dat is de verdienste van onze werknemers. Die verdienen hier elke dag hun hemel."3. Vorm een front met alle partners. Vakbonden en overheid moeten beseffen welke rol zij te spelen hebben. "Ik belde vrijdagnamiddag het kabinet van minister van Economie Dirk Van Mechelen ( VLD) op. Maandagochtend om 10.00 uur zaten we bij hem op kantoor, en drie weken later was een van onze competitieve nadelen weggewerkt." 4. Onderbouw je argumenten. "Wij spraken destijds onmiddellijk ons netwerk aan om te weten volgens welke criteria zou worden beslist. Er waren zeventien werkgroepen bezig om het herstructureringsplan voor te bereiden. Toen we klaar waren met ons huiswerk, gingen we met hen de dialoog aan. Je moet laten voelen dat je op hun objectieve oordeel vertrouwt, en toch proberen de weging van de criteria in jouw voordeel te beïnvloeden."5. Anticipeer op een crisis. "We moeten ons nu voorbereiden op vergelijkingen met fabrieken in Oost-Europa, waar de loonkosten een fractie van de onze bedragen. De overheid heeft daar een belangrijke rol te spelen. Ze moet België promoten als investeringsland, maar ook fiscale stimuli geven. Flanders Drive is goed voor het imago van België als autoland, maar binnen een paar jaar hebben we een Flanders Drive 2 nodig, een soort incubatiecentrum dat de technologie ontwikkelt die vijf of tien jaar later in de auto's wordt toegepast. "