Een overzicht van de carrière van Edwin Coddé, algemeen directeur van de vzw Brussels Slot Coordination, mondt onvermijdelijk uit in een kwarteeuw geschiedenis van de luchtvaart. Na een opleiding Economie aan de Antwerpse universiteit, begon Coddé in 1976 bij de operationele diensten van Sabena. In 1979 werd marketing en prijzenbeleid bij de toenmalige ...

Een overzicht van de carrière van Edwin Coddé, algemeen directeur van de vzw Brussels Slot Coordination, mondt onvermijdelijk uit in een kwarteeuw geschiedenis van de luchtvaart. Na een opleiding Economie aan de Antwerpse universiteit, begon Coddé in 1976 bij de operationele diensten van Sabena. In 1979 werd marketing en prijzenbeleid bij de toenmalige flag carrier zijn dada. "Toen was alles nog zeer eenvoudig. Er was nauwelijks flexibiliteit, de capaciteit en de prijzen werden door de internationale luchtvaartvereniging Iata bepaald." Bovendien werd 90 % van de tickets nog via de reisagent verkocht. En toch begon de eerste golf van liberalisering in die vroege jaren tachtig, over de Atlantische Oceaan. "Ik ben telkens begonnen op een plaats waar veranderingen in gang werden gezet," zegt Coddé over zijn carrièrewendingen. In 1986 mocht Coddé zich op de vluchtplanning binnen Europa werpen, en later het marketingbeleid uittekenen en de totale kwaliteitszorg nastreven. Tot hij in november 1992 werd aangesteld als slotcoördinator. Een slot is de periode waarin een vliegtuig landt of opstijgt. Coddé mocht voortaan dat hele proces coördineren. Hij was de persoon die de slots toewijst waar de luchtvaartmaatschappijen om hebben gevraagd. Natuurlijk moet de slotcoördinator bewegen binnen de krijtlijnen van de Europese regelgeving, die elke vorm van favoritisme uitsluit. Slots zijn immers erg gewild tijdens de piekuren. Negen jaar werkte Coddé op de loonlijst van Sabena, tot aan het faillissement. "Het bankroet van Sabena heeft me veel pijn gedaan. Spijtig dat er geen andere oplossing is gevonden."Gelukkig vond Edwin Coddé zelf wel een oplossing. Sinds 1 januari is hij officieel aangesteld als algemeen directeur van Brussels Slot Coordination. Dezelfde functie dus, maar nu volledig onafhankelijk van een luchtvaartmaatschappij. Het loonzakje wordt gevuld door een heffing voor het gebruik van slots. De vzw krijgt 2,35 euro per slot. "Ja, hoe meer nachtvluchten van DHL, hoe meer de vzw verdient," besluit Coddé lachend.W.R. W.R."Hoe meer nachtvluchten van DHL, hoe meer de vzw verdient."