Hoe lokt u Nederlandse klanten?

Nederlanders komen graag bij ons shoppen, en toch adverteren weinig Vlaamse ondernemers benoorden de grens. “Onbetrouwbaar,” hoor je dan. De reclameregie van GrenslandMedia helpt hen over hun koudwatervrees.

“Hollanders vang je met Vliegen”, staat er op een nooit gebruikte advertentie in het bureau van Armand Vliegen, oprichter en zaakvoerder van de gespecialiseerde reclameregie GrenslandMedia. Een goedbedoelde knipoog, want Vliegen is zelf Nederlander.

Tien jaar geleden stelde Vliegen vast dat Belgische bedrijven met hun advertentiegeld zelden of nooit over de grens trekken. “Je mag een Belgische bedrijfsleider de best mogelijke voorwaarden geven, hij blijft denken dat hij door een gladde Nederlandse verkoper is genaaid,” klinkt het. Nochtans komt bijna 70% van de Nederlanders uit de grensgebieden geregeld in België winkelen. Vooral zondagsshoppen is in trek. Bovendien kent Nederland geen koopjesperiode.

Daarom richtte Vliegen GrenslandMedia op, een reclameregie die in opdracht van de Nederlandse media de Belgische advertentiemarkt vanuit België bespeelt met Belgische mensen. Het eerste kantoor was in Kessenich-Kinrooi gevestigd, maar het bedrijf is ook actief vanuit Maastricht via Vliegen Marketing, dat intussen werd omgedoopt tot Euregio Media en Marketing. “Euregio is de spiegelconstructie van GrenslandMedia,” vertelt de zaakvoerder. “Het is een regie die Belgische en Duitse media vertegenwoordigt in Nederland.” Met Euregio Media loopt het niet zoals verhoopt, maar het Belgische bedrijf scheert wél hoge toppen. Vorig jaar boekte GrenslandMedia een bedrijfswinst van 95.439 euro. Daarmee bleef het bedrijf weliswaar 32% onder het niveau van 2000, maar die tendens was algemeen in de reclamewereld. 2002 lijkt af te steven op meer dan 2,5 miljoen euro omzet.

De explosieve groei is te danken aan de uitbreiding van het portfolio, zowel qua mediatype, titels als regio. Echte concurrenten heeft GrenslandMedia niet meer. Toch moet het voor zijn reclame-investeringen vechten. Vliegen: “Het komt erop aan de markt actief te bewerken. Je moet de vinger aan de pols blijven houden met nieuwsbrieven, seminaries en marktonderzoeken.”

Hans Sterckendries [{ssquf}]

“Je mag een Belgische bedrijfsleider de beste reclamevoorwaarden geven, hij blijft denken dat hij door een gladde Nederlander is genaaid.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content