Probleem: Base stelde vorige week nieuwe tarieven voor. Daaruit bleek eens te meer hoe duur mobiel bellen wordt als er een andere operator bij komt kijken. In de goedkoopste variabele tariefformule kost een piekminuut bij Base 35 cent naar een andere operator en 12 cent binnen Base. Een verschil van 192%.
...

Probleem: Base stelde vorige week nieuwe tarieven voor. Daaruit bleek eens te meer hoe duur mobiel bellen wordt als er een andere operator bij komt kijken. In de goedkoopste variabele tariefformule kost een piekminuut bij Base 35 cent naar een andere operator en 12 cent binnen Base. Een verschil van 192%. Situatieschets: Alle operatoren hanteren lage tarieven voor communicatie tussen hun klanten en hoge terminatievergoedingen voor wie van buiten naar klanten op hun netwerk belt. Oplossing: U zorgt ervoor dat uw oproepen binnen een bepaald gsm-netwerk blijven. Drie manieren. SIM-boxen - eigenlijk gsm-kaarten gekoppeld aan de bedrijfstelefooncentrale - zijn al een paar jaar populair. Op basis van het prefix van de uitgaande oproep routeert de centrale een oproep naar een gsm-nummer naar een SIM-box die uitgeeft op dat netwerk. Gesprekken van vast naar mobiel worden zo omgezet in goedkopere mobiel-naar-mobiel-communicatie. Het omgekeerde geldt ook: u kunt met uw gsm naar de SIM-box bellen in plaats van naar uw vaste bedrijfsnummer. De kosten - tussen 800 en 2500 euro per SIM-box plus een abonnement per SIM-kaart - verdienen zich snel terug. Duurdere SIM-boxen kunnen verscheidene SIM-kaarten aan, ook van verschillende operatoren tegelijk. Grotere belvolumes kunnen een rechtstreekse huurlijn naar de mobiele operator verantwoorden. De kostprijs van de huurlijn - die maar naar één operator gaat - wordt teruggewonnen door de lagere kosten voor de oproepen tussen uw mobiele en vaste nummers. U kunt uw mobiele nummers dan ook integreren in het nummeringsplan van uw bedrijf. In de praktijk levert alleen Proximus deze oplossing. De huurlijnen komen immers van Belgacom. "Het systeem werkt niet met een leased line van Colt naar Proximus, al is daar technisch geen reden voor," grinnikt telecomconsulent Freddy Michielsen van EuropeanMarketingSupport uit Wommelgem. Mobistar gaat nog verder met zijn Office Zone. Hier vervangen gsm's de gewone telefoons binnen uw bedrijf. "Je breidt je telefooncentrale eigenlijk uit met gsm's in plaats van met draadloze telefoons," legt Michielsen uit. Gesprekken naar collega's in en nabij uw kantoren zijn gratis, alsof ze echt intern waren. "Naar een vast nummer buiten, betaalt u een vaste communicatie. Buiten de kantoorzone bellen kost een mobiele communicatie. Maar altijd tegen het beste tarief," beklemtoont woordvoerder Thierry Bouckaert van Mobistar. B.L. [{ssquf}]