"Nee, de blog is niet dood", benadrukt Clo Willaerts, auteur van Het conversity model. Winst maken met social media en hoofd van de afdeling sociale media bij Sanoma. "Facebook en Twitter worden weliswaar steeds dominanter, maar blogs doen het nog altijd uitstekend. En de zoekmotoren zijn er dol op, want blogs worden geregeld bijgewerkt en verwijzen vaak door naar andere blogs."
...

"Nee, de blog is niet dood", benadrukt Clo Willaerts, auteur van Het conversity model. Winst maken met social media en hoofd van de afdeling sociale media bij Sanoma. "Facebook en Twitter worden weliswaar steeds dominanter, maar blogs doen het nog altijd uitstekend. En de zoekmotoren zijn er dol op, want blogs worden geregeld bijgewerkt en verwijzen vaak door naar andere blogs." Blogs zitten in een overgangsfase. Ze worden professioneler en er ontstaan gespecialiseerde gemeenschappen in allerlei domeinen: koken, mode, nieuwe technologieën, fotografie... Want vaak is het een uit de hand gelopen hobby die iemand ertoe aanzet om een blog te beginnen. "Ik denk niet dat geld verdienen de voornaamste drijfveer is van bloggers. Ze willen vooral hun interessesfeer delen", zegt Caroline Maerten, hoofd van de afdeling social media bij adviesbureau Cleverwood. Al zien ze de eventuele winst vaak als een welverdiende beloning. Er bestaan verschillende manieren om winst te halen uit een blog. Het komt er uiteindelijk altijd op neer dat u voldoende lezers moet trekken, zoals bij elke vorm van journalistiek. De winst is namelijk niet evenredig met de geïnvesteerde tijd, maar met het aantal dagelijkse bezoekers. "Maak je geen illusies: om van een blog te leven, moet je een kolossaal aantal bezoekers trekken", zegt Olivier Beaujean, medeoprichter van Cleverwood. Reclame is de meest voor de hand liggende inkomstenbron, zegt Beaujean. Sommige bloggers onderhandelen rechtstreeks met de adverteerders en leven van sponsoring of partnerschappen. Maar de meesten vertrouwen het beheer en de publicatie van advertenties toe aan reclameregies. "Het proces is vrij makkelijk te organiseren omdat het geautomatiseerd is: de blogger krijgt campagnevoorstellen, die hij al dan niet aanvaardt." Onder meer journaliste Alexandra Vanthournout hanteert dit systeem op haar blog Alex Loves. "Ik begin nu stilaan geld te verdienen aan de reclame. Over enkele maanden hoop ik er mijn beroep van te kunnen maken", verklapt ze. Naast klassieke reclame bieden bedrijven bloggers ook geld voor posts die hun producten en diensten aanprijzen. De vergoeding wordt berekend op basis van het aantal lezers en de naambekendheid van de blogger. "Ik krijg 100 euro per gesponsorde post", zegt Florence Manente, alias Kreature. "In België vragen sommigen tot 250 euro." Slechts een deel van de bloggers leent zich tot dat spel van publireportages. Vanthournout is er alvast tegen. "Ik vind dat ongepast. Ik wil het stijlvol houden en trouw blijven aan mijn eigen waarden." Eerlijkheidshalve maken de meeste bloggers er hun lezers wel op attent dat het om een reclameboodschap gaat. "Er bestaat een soort ethiek onder bloggers dat je zoiets moet vermelden", zegt Manente. Ook op zogenaamde affiliate-netwerken krijgt u een vergoeding van de bedrijven die u vermeldt. De blogger ontvangt een vast bedrag per klik of een commissie, meestal beperkt in de tijd, op onlineaankopen van gebruikers na hun bezoek aan de blog. "Mensen vroegen me voortdurend waar ze de kleren konden kopen die ik op mijn blog presenteerde", vertelt ex-model Charlotte Collard. "Voortaan voeg ik links in naar onlineshops waar mijn lezers alle kleren en accessoires vinden die ik uitkies." Dankzij het affiliate-systeem krijgt ze gedurende één maand 6 tot 10 procent commissie op alle aankopen van haar lezers op de vermelde sites. "Omdat mijn blog zich toespitst op luxeartikelen, geven mijn lezers soms tot 6000 euro uit. Het levert me dus een interessante commissie op." Artikelen of creaties verkopen via een blog is ook een manier om van thuis uit een zaakje uit te bouwen, weet Wil-laerts. Zo heeft blogster Letilor een 'dressingverkoop' toegevoegd aan haar blog. "Ik heb me gespecialiseerd in mode voor vrouwen met een maatje meer. Dankzij de naambekendheid die ik door mijn blog heb verworven, kan ik mijn kleren tweedehands verkopen. Rijk word ik daar niet van: ik verdien er hoogstens 350 euro per maand mee. Maar ik kan wel elk seizoen 60 procent van mijn garderobe vernieuwen." Fashionista Mélanie Voituriez begon met een eigen blog om haar creaties te tonen. "Er meldden zich potentiële klanten, dus begon ik bepaalde stuks te verkopen en kreeg ik bestellingen binnen. Ik verdien gemiddeld 500 euro per maand." Maar blogs leveren ook indirecte inkomsten op. "Als je schrijft over thema's waarin je gespecialiseerd bent, zoals fotografie of architectuur, kun je een heel ruim publiek bereiken en bewijzen dat je een expert in je domein bent", vervolgt Willaerts. Vanthournout begon ongeveer een jaar geleden te bloggen, toen ze naar Londen verhuisde. "Vandaag beleef ik een droom: ik word zowaar uitgenodigd op Chanel-defilés. Dankzij mijn blog heb ik mijn eigen relatienetwerk uitgebouwd en bewijs ik mijn nut voor de Belgische magazines waarvoor ik werk." Collard, die zich omschoolde tot modeconsulente, gebruikt haar blog als vitrine. "Op die manier kunnen de mensen zien hoe ik werk, wat mijn smaken zijn, hoe ik mijn kleren ontwerp enzovoort. Ik zie dat als een manier om mezelf te promoten." LARA VAN DIEVOET"Dankzij mijn blog heb ik mijn relatienetwerk uitgebouwd en bewijs ik mijn nut voor de magazines waarvoor ik werk"