KBC gaat de samenvattingen van voetbalwedstrijden uit de Jupiler Pro League op zijn app vertonen. Het legt daarvoor een aardige som op tafel. Op die manier wil de bank-verzekeraar zijn app uitbouwen tot het centrum van een diensten- en entertainmentplatform.
...

KBC gaat de samenvattingen van voetbalwedstrijden uit de Jupiler Pro League op zijn app vertonen. Het legt daarvoor een aardige som op tafel. Op die manier wil de bank-verzekeraar zijn app uitbouwen tot het centrum van een diensten- en entertainmentplatform. Verwacht de klant van KBC dat zijn bank voetbalbeelden uitzendt? Het antwoord is duidelijk 'nee'. De klant van KBC wil worden geholpen met financiële zaken. Hij vraagt een redelijke vergoeding op zijn spaargeld, voorzichtig beleggingsadvies, een goed krediet, een bereikbare en onderlegde bankier, persoonlijke zorg, en zo kunnen we nog even voortgaan. Net zoals de meeste grootbanken kijkt KBC in een andere richting: die van de technologiereuzen. De bank investeert miljoenen in een digitale stemassistente die de bankier van vlees en bloed moet vervangen. Tegelijk plant ze voor 200 miljoen euro extra besparingen. Nog eens één op de zeven bemande kantoren sluit dit jaar de deuren, waardoor de kaalslag in het netwerk onverminderd voortgaat. Dat dit niet ten koste gaat van de klant, de medewerkers en de dienstverlening, zoals KBC beweert, gelooft stilaan geen kat meer. Dat de bank miljoenen overheeft voor een onrendabele en frauduleuze bedrijfstak als het Belgische profvoetbal, heeft gevolgen voor haar geloofwaardigheid. Kun je dan met een uitgestreken gezicht jaarlijks de kosten voor betalings- en beleggingsdiensten nog met tientallen procenten optrekken? Kun je dan nog kredieten weigeren aan bedrijven die het geld in coronatijden hard nodig hebben? Kun je blijven zeuren over de hoge banktaksen? Om nog te zwijgen over het discours over duurzaamheid en ethiek. Dat zullen we voortaan met een grote korrel zout nemen.