"Ik had ook nog nooit van dat bedrijf gehoord," lacht Wim Jespers, die onlangs aangesteld werd als algemeen directeur België bij de broodjesketen Greggs. Hoewel die groep maar liefst 1200 winkels in Groot-Brittannië heeft en op de beurs van Londen genoteerd staat, is Greggs op het continent een nobele onbekende. Echt verwonderlijk is dat niet, want België is de eerste buitenlandse uitstap...

"Ik had ook nog nooit van dat bedrijf gehoord," lacht Wim Jespers, die onlangs aangesteld werd als algemeen directeur België bij de broodjesketen Greggs. Hoewel die groep maar liefst 1200 winkels in Groot-Brittannië heeft en op de beurs van Londen genoteerd staat, is Greggs op het continent een nobele onbekende. Echt verwonderlijk is dat niet, want België is de eerste buitenlandse uitstap voor de broodjesketen. "Mijn taak is te kijken of er plaats is voor ons concept," zegt de veertiger. "Onze winkels in Leuven en Antwerpen zijn nu een paar weken open en het gaat de goede kant op. We hebben momenteel een klein cliënteel maar dat is zeer trouw, die mensen komen bijna dagelijks over de vloer." België is echter geen doel op zich. Greggs wil een bruggenhoofd uitbouwen om van hieruit heel Europa in te palmen. Geen lichtzinnig plan, want Jespers heeft van de directie vijf jaar de tijd gekregen om te bewijzen dat het kan. Wim Jespers heeft een diploma Germaanse filologie op zak en koos er aanvankelijk voor om les te geven in Marokko. Na twee jaar keerde hij terug naar ons land en begon hij te werken voor de hamburgerketen Quick, waar hij alle geledingen doorliep. "Vanaf 1996 was ik vooral bezig met het opzetten van nieuwe projecten," zegt Jespers. "Ik experimenteerde met koffieshops, broodjes, saladbars enzovoort. Daarna opende ik Quick-restaurants in Hongarije en Slovenië, maar die vestigingen zijn intussen weer gesloten." Na een tussenstop bij het modedorp Maasmechelen Village koos Jespers uiteindelijk voor Greggs. Marks & Spencer-toestanden ziet Jespers niet meteen opduiken bij zijn nieuwe werkgever. "Greggs is inderdaad een typisch Brits concept. De directie beseft ook wel dat we met die formule flexibel moeten omspringen. Er staan bijvoorbeeld geen stoelen in de Britse vestigingen, maar de Belgische consument verlangt die blijkbaar wel. Dan komen ze er ook. Warme wafels zijn nog zo'n lokaal fenomeen. Ook daar zullen we zeer binnenkort mee beginnen, want nu laten we daar een flinke omzet liggen." D.V.T."Er staan geen stoelen in de 1200 Britse vestigingen, maar de Belgische consument krijgt die wel."