"Verfrissend nieuwe designs." Die opdracht kregen de Ford-designers de voorbije jaren mee van hun directie. Het begon allemaal met de eigenzinnige Ford Ka. Later zouden de Puma en Cougar Fords nieuwe vormgevingstrend bevestigen. En nu is er dus de nieuwe Focus, die opnieuw door zijn innoverend design - dat dynamische schoonheid, veiligheid en function...

"Verfrissend nieuwe designs." Die opdracht kregen de Ford-designers de voorbije jaren mee van hun directie. Het begon allemaal met de eigenzinnige Ford Ka. Later zouden de Puma en Cougar Fords nieuwe vormgevingstrend bevestigen. En nu is er dus de nieuwe Focus, die opnieuw door zijn innoverend design - dat dynamische schoonheid, veiligheid en functionaliteit combineert - wel eens zou kunnen uitgroeien tot dé trendsetter in het middenklasse- of C-segment. Enig minpuntje is misschien de Focus Clipper Break (in België leverbaar vanaf volgend jaar), die achteraan iets eleganter had mogen zijn. Maar dat heeft alles te maken met de Britse en Italiaanse markten, waar breaks nog altijd meer als bedrijfsvoertuigen worden gezien. De designers moesten daar dus de duimen leggen voor de marketeers. Dankzij zijn lange wielbasis - de langste in zijn klasse - en de hoge daklijn groeide de Ford Focus uit tot de ruimste wagen in zijn segment. Indien u meer dan 1,90 meter meet, zal u in de Focus toch comfortabel kunnen plaatsnemen, zowel voor- als achterin. De lange wielbasis zorgt ook voor een optimale rijveiligheid. Tijdens de eerste proefritten met verschillende Focus-versies waren wij danig onder de indruk van de stuurvastheid en de uitstekende wegligging. De wagen reageert uitermate correct op de commando's van de bestuurder, zodat een dynamische rijstijl mogelijk is.De Focus is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Ambiente, Trend en Ghia. Het basismodel, de Ambiente, wordt standaard geleverd met onder meer ABS, twee frontale airbags, een stuurkolom die zowel in de hoogte als diepte verstelbaar is, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, elektrisch bedienbare zijruiten vooraan en een 60/40 neerklapbare achterbankleuning. Bij de lancering zullen vier verfijnde, aangepaste of nieuwe benzinemotoren beschikbaar zijn: de 1.4-liter 16V (75 pk), de 1.6-liter 16V (100 pk), de 1.8-liter 16V (115 pk) en de 2.0-liter 16V (130 pk). Vanaf begin volgend jaar komt er ook een 1.8 liter-turbodiesel (90 pk) met directe brandstofinspuiting. Onze voorkeur gaat in ieder geval uit naar de vinnige 1.6-literversie. Deze Focus is een zeer evenwichtige en dynamisch rijdende gezinswagen.PATRICK OP DE BEECK