Toen Frederik Taleman als IT-manager aan de slag was bij een groot Belgisch bedrijf, ontwikkelde hij een systeem dat de verkoop vereenvoudigt. "Dat deed ik zo graag, dat het kriebelde om dat op grotere schaal te doen", herinnert hij zich. Omdat het bedrijf aan de hand van zijn oplossing tijd kon winnen en daardoor meer kon v...

Toen Frederik Taleman als IT-manager aan de slag was bij een groot Belgisch bedrijf, ontwikkelde hij een systeem dat de verkoop vereenvoudigt. "Dat deed ik zo graag, dat het kriebelde om dat op grotere schaal te doen", herinnert hij zich. Omdat het bedrijf aan de hand van zijn oplossing tijd kon winnen en daardoor meer kon verkopen, geloofde Taleman steeds meer dat ook andere fabrikanten konden profiteren van een krachtig verkoopplatform. In 2016 waagde Taleman de sprong met Hive. "In een notendop helpen we met onze software fabrikanten sneller te groeien. We automatiseren het verkoopproces door middel van productconfiguratoren", klinkt het. Een groot deel van het werk - zoals het berekenen van de correcte prijs - hoeft zo niet langer manueel te gebeuren. De voorbije vijf jaar waren een rollercoaster. "Enerzijds heb ik een machtig team dat vol enthousiasme meebouwt aan dit verhaal, anderzijds heb ik moeten leren om te gaan met de druk wordt veroorzaakt door onverwachte wendingen. Denk maar aan een deal die net wel of niet doorgaat, iemand die uitvalt, en de coronacrisis natuurlijk." Toch bood die laatste ook kansen. Hive ging focussen op de minst getroffen sectoren en kon zelfs op afstand een project in China opstarten. "De grootste uitdaging is te blijven groeien", zegt Taleman. "Daarbij denk ik vooral aan de uitbreiding van ons team met goede mensen en het leveren van dezelfde kwaliteit op een grotere schaal. We willen niet alleen ons product verder uitbouwen, maar ook meer klanten aantrekken en onze omzet laten stijgen. Een van de belangrijkste focuspunten in 2022 zal onze sales en marketing zijn."