Hightech van levensbelang

© Wouter Rawoens

De anesthesie-beademingstoestellen van de Aalsterse kmo Medec nemen de ademhaling van de patiënt over. Wereldwijd is er een grote vraag naar die toestellen door de coronacrisis. Voor de zomer had Medec al evenveel orders binnen als normaal in een heel jaar.

Medec is van origine een Nederlands bedrijf. Het werd opgericht in 1975 in Wormerveer en produceerde aanvankelijk onderdelen voor anesthesieventilators. In 1994 kwam Medec in handen van Kristof Braem, die het bedrijf verhuisde naar Aalst. Medec begon zich toe te spitsen op de ontwikkeling van hoogwaardige anesthesie-beademingsapparatuur. “We zijn meteen heel exportgericht beginnen werken”, vertelt Braem. “De meeste Belgische bedrijven focussen in het begin op de binnenlandse markt en verkennen dan geleidelijk aan buitenlandse markten. Wij zijn omgekeerd te werk gegaan door onmiddellijk te exporteren naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika, en pas later dichter naar onze thuismarkt te komen. België en andere westerse landen zijn mature markten die worden gedomineerd door enkele grote concurrenten. Op verder gelegen groeimarkten zijn die grote spelers minder dominant en worden onze producten puur op hun waarde en hun kwaliteit beoordeeld.”

1. Onderzoek en  ontwikkeling Medec ontwikkelt en assembleert anesthesie-beademingstoestellen.
1. Onderzoek en ontwikkeling Medec ontwikkelt en assembleert anesthesie-beademingstoestellen. “Dat zijn toestellen die de anesthesist gebruikt om patiënten te verdoven”, legt CEO Kristof Braem uit. “Onze toestellen zijn complexer dan de machines die worden gebruikt om de ademhaling van coronapatiënten te ondersteunen, maar met enkele kleine aanpassingen kunnen ze daar wel voor dienen. In België hebben we tijdens de coronacrisis een vijftigtal machines geleverd aan afdelingen intensieve zorg.” Voor de zomer had Medec al evenveel orders binnen als normaal in een heel jaar. Braem noemt de afdeling onderzoek en ontwikkeling het hart van het bedrijf. “We ontwikkelen onze eigen printplaten en schrijven alle software zelf. Op die manier behouden we de controle over onze machines. Gebruiksvriendelijkheid is essentieel.”© Wouter Rawoens

Medec exporteerde naar meer dan honderd landen en beschikt over een uitgebreid netwerk van distributeurs. “Hun rol is cruciaal, want we zijn geen stofzuigerverkopers”, zegt Braem. “Onze producten zijn complexe apparaten die veel ondersteuning – opleidingen, demonstraties, onderhoud en jaarlijkse verplichte kalibratie – vergen. We moeten kunnen steunen op lokale partijen die die ondersteuning kunnen waarborgen.”

Sinds 2019 maakt Medec deel uit van Saffelberg Investments, het investeringsvehikel van Jos Sluys (ex-Arinso). “De intrede van Saffelberg geeft ons comfort. We hebben de wendbaarheid van een kmo en de slagkracht van een grote groep”, aldus Braem. Medec, waar 25 mensen werken, rekent voor 2020 op een omzet van 8 miljoen euro.

2. Onderdelen  verzamelen Een toestel bestaat uit 5000 componenten. Op basis van de productieorders verzamelt de magazijnier de onderdelen, waarna hij ze verdeelt over de werkplaatsen. De monteurs sleutelen, schakelen, schroeven en lijmen de onderdelen samen tot een subcomponent.
2. Onderdelen verzamelen Een toestel bestaat uit 5000 componenten. Op basis van de productieorders verzamelt de magazijnier de onderdelen, waarna hij ze verdeelt over de werkplaatsen. De monteurs sleutelen, schakelen, schroeven en lijmen de onderdelen samen tot een subcomponent. “Dat is ambachtelijke hightech”, zegt Braem. “We werken met geavanceerde producten, maar het montagewerk is vooral handenarbeid, die veel ervaring en vakkennis vereist.”© Wouter Rawoens
3. Samenvoegen De onderdelen - zoals de trolley, het chassis, de beademingseenheid en het ventilatorblok - worden samengevoegd.
3. Samenvoegen De onderdelen – zoals de trolley, het chassis, de beademingseenheid en het ventilatorblok – worden samengevoegd. “Voor de finale montage wordt elk onderdeel volledig getest”, vertelt Braem. “Die testprocedure neemt soms meer tijd in beslag dan het monteren.”© Wouter Rawoens
4. Testen Ook het gemonteerde en afgestelde toestel wordt nog eens uitgebreid getest. Braem:
4. Testen Ook het gemonteerde en afgestelde toestel wordt nog eens uitgebreid getest. Braem: “We controleren meer dan vierhonderd parameters. Dat duurt ongeveer een dag. Testen is cruciaal. Onze toestellen nemen de ademhaling van de patiënt over. We kunnen dus niets aan het toeval overlaten.”© Wouter Rawoens
4. Testen Ook het gemonteerde en afgestelde toestel wordt nog eens uitgebreid getest. Braem:
4. Testen Ook het gemonteerde en afgestelde toestel wordt nog eens uitgebreid getest. Braem: “We controleren meer dan vierhonderd parameters. Dat duurt ongeveer een dag. Testen is cruciaal. Onze toestellen nemen de ademhaling van de patiënt over. We kunnen dus niets aan het toeval overlaten.”© Wouter Rawoens
5. Proefdraaien Medec laat het toestel 48 uur proefdraaien, legt Braem uit.
5. Proefdraaien Medec laat het toestel 48 uur proefdraaien, legt Braem uit. “We sluiten het toestel aan op een testballon. Elektronische mankementen manifesteren zich in 98 procent van de gevallen binnen de 24 uur. Met een duurtest van 48 uur kunnen we dat risico tot een minimum beperken.”© Wouter Rawoens
6. Inpakken Het toestel is klaar voor verzending en wordt ingepakt met een driedubbele kartonnen behuizing.
6. Inpakken Het toestel is klaar voor verzending en wordt ingepakt met een driedubbele kartonnen behuizing. “De transporteurs krijgen strikte richtlijnen mee over de condities waarin onze toestellen moeten worden vervoerd”, zegt Braem. “Soms reizen wij het toestel achterna om te assisteren bij de installatie en een opleiding te geven aan de gebruikers.”© Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content