Hifi-filosofie

Het Schotse merk Linn, het allerfijnste neusje van de allerfijnste hifi-zalm, viert zijn 25ste verjaardag. In Londen werd het nieuwste snufje gepresenteerd: de cd-speler Linn Sondek CD12.

Volgens pr-manager Yvonne Tipping is Linn-hifi meer filosofie dan technologie. “The proof of the pudding is in the eating,” beweren de Engelsen terecht. Welnu, liever dan technische gegevens te vergelijken, wilden wij in de eerste plaats weten of het verschil met ‘doordeweeks’ materiaal wel degelijk hoorbaar is.

In de studio, genesteld in een knusse lederen fauteuil, krijgen we eerst een portie ‘home-theatre’ om in de sfeer te komen. Dankzij het Knekt-System van Linn (klank en beeld) krijg je de indruk zelf de knuppel van een Starfighter te hanteren, of gevaarlijk dicht bij een loods te staan die ontploft na een raketinslag.

Voor een demonstratie van de Sondek CD12 – daarvoor zijn we tenslotte gekomen – mogen we zelf de muziek kiezen. Streepjes piano van Glenn Gould en Mitsuko Uchida, symfonische muziek van het City of Birmingham Symphony Orchestra onder leiding van Simon Rattle, kamermuziek van het Alban Berg Quartet en slagwerk van The Kroumata Percussion Ensemble. Een dergelijke luisterproef moet je namelijk doen aan de hand van opnamen die je tot in de kleinste details kent.

Het is zeer moeilijk precies te omschrijven waarom dit nu zoveel beter klinkt. Er spelen immers nogal wat factoren mee: versterkers, luidsprekers, akoestiek van de ruimte… en persoonlijke smaak.

Ivor Tiefenbrun, managing director van Linn, is niet aan zijn proefstuk. Zowat 20 jaar geleden, op het ogenblik dat de vinylplaat al ten dode opgeschreven was, ontwierp hij een ‘turntable’ die alle bestaande draaitafels naar de prullenmand verwees en nog steeds geldt als dè referentie, waarbij zelfs heel wat cd-spelers verbleken. De kloof tussen de Sondek CD12 en een gewone cd-speler is wellicht minder spectaculair dan tussen die historische Sondek LP12 en andere klassieke draaitafels, maar toch is er een hoorbaar verschil.

De Linn Sondek CD12 kost 700.000 frank. We besparen u de lyrische bewoordingen waarmee de reclame u tracht te overtuigen, en vragen droogjes aan de sales manager of het gigantische prijsverschil in verhouding staat tot het slechts door geoefende luisteraars hoorbare kwaliteitsverschil. “That’s your problem sir,” klinkt het laconiek. Het doet denken aan wat je ook bij Rolls-Royce te horen krijgt: “If you ask for the price, you can’t afford it.”

Info: Radiyole, tel. (09) 233.86.96.

TEKST: MILO DERDEYN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content