Jaren geleden klonk domotica nog futuristisch in de oren, maar nu raakt de technologie stilaan ingeburgerd. Niet verwonderlijk, met een generatie die opgroeit tussen internet en iPod. En ook het gebruiksgemak van de domotica-apparatuur is de jongste tijd enorm toegenomen. "Met één touchscreen kan je vandaag tot 999 functies programmeren voor audio, video, entertainment, verwarming en verlichting", zegt Frank van Meeuwen, CEO van Crestron in Europa, een van de belangrijkste spelers op de domoticamarkt. "Het denkwerk is weggenomen. De zonnewering komt automatisch tevoorschijn als de zon te fel schijnt, de verlichting schakelt zichzelf uit als je de kamer verlaat, enzovoort."
...

Jaren geleden klonk domotica nog futuristisch in de oren, maar nu raakt de technologie stilaan ingeburgerd. Niet verwonderlijk, met een generatie die opgroeit tussen internet en iPod. En ook het gebruiksgemak van de domotica-apparatuur is de jongste tijd enorm toegenomen. "Met één touchscreen kan je vandaag tot 999 functies programmeren voor audio, video, entertainment, verwarming en verlichting", zegt Frank van Meeuwen, CEO van Crestron in Europa, een van de belangrijkste spelers op de domoticamarkt. "Het denkwerk is weggenomen. De zonnewering komt automatisch tevoorschijn als de zon te fel schijnt, de verlichting schakelt zichzelf uit als je de kamer verlaat, enzovoort." Het Amerikaanse Crestron, dat over de hele wereld 2500 medewerkers in dienst heeft, is actief in drie domeinen: domotica voor thuis, domotica voor kantoorgebouwen en vergaderzalen, en communicatieapparatuurvoor de medische markt. Zo richtte het bedrijf niet alleen wereldwijd de vergaderzalen van Microsoft in, het werkt ook voor de NAVO, het leger, diverse luchthavens, hotels en ziekenhuizen. "Een installatie in een nieuwbouw kost rond 5 procent van de waarde van de woning en kan naargelang van het comfort oplopen tot 8 à 12 procent", zegt Rory van Meeuwen, Franks zoon die verantwoordelijk is voor de verkoop van Crestrons domoticatoepassingen in de Benelux. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Vanop zijn pc toont Frank Van Meeuwen hoe hij het huis van een kennis in Spanje, 2400 kilometer hiervandaan, beheert: hij zet de verlichting en het radiotoestel aan, hij opent de gordijnen... Allemaal via het internet. "Sommige klanten die op reis gaan, zetten net voor ze vertrekken de verwarming van het zwembad aan. En als ze terugkeren, checken ze vanop afstand nog eens of alle deuren op slot zijn." Ook het Europese hoofdkwartier van Crestron, in Rijmenam, in het zuiden van de provincie Antwerpen, biedt een mooi overzicht van de mogelijkheden. "Als je hier je laptop inplugt, komt het projectiescherm automatisch naar boven en worden de gordijnen gesloten. Zonder dat daar een technicus aan te pas komt." Future Vision Marketing, de firma waaronder de Europese activiteiten van Crestron zijn gebundeld, realiseerde vorig boekjaar een omzet van iets meer dan 63 miljoen euro. Wereldwijd kent Crestron een jaarlijkse omzetstijging van 25 tot 30 procent. De crisis lijkt het bedrijf dus niet te deren. CEO Frank van Meeuwen: "Dat komt onder meer omdat we voor verschillende nichemarkten werken: de luchtmacht, de marine, de medische wereld... Als één markt terugvalt, wordt dat tot op heden gecompenseerd door een andere. Financiële instellingen bijvoorbeeld zijn veel meer dan vroeger geïnteresseerd in videoconferenties om de reiskosten te drukken." Ook energie besparen kan een reden zijn om over te schakelen op domotica. "Het licht doven, de audioapparatuur uitzetten, de verwarming een graadje lager afstellen of de airco uitschakelen als de medewerkers een bedrijfsruimte verlaten, kan makkelijk een energiebesparing van 5 tot 10 procent opleveren. Wanneer het technische depar-tement van een bedrijf een vergadering heeft en de medewerkers zich met een vingerscan in de vergaderzaal aanmelden, kan de departementsruimte zelf in slaapmodus gaan. We onderzoeken nog wat de mogelijkheden zijn van dergelijke systemen in ons kantoor in Rijmenam. Tegen eind volgend jaar moeten we duidelijkheid hebben over de energiebesparing en in hoeveel tijd we de extra domotica kunnen terugverdienen." (T) Door Melanie De Vrieze