"Mijn hobby is mijn beroep geworden," zegt Marcel Jacobs (57 j.), de kersverse voorzitter van Federauto, de " Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie en van de aanverwante sectoren". Jacobs is tevens gedelegeerd bestuurder van de nv Hella in Aartselaar, mededirecteur van Hella Benelux bv én consulair rechter. Geboren in het Noord-Limburgse Lommel waar hij vandaag nog altijd woont, was Marcel Jacobs van kindsbeen af door auto's en motoren gefascineerd. "Ik sleutelde als tiener aan mijn eigen motor. Toen ...

"Mijn hobby is mijn beroep geworden," zegt Marcel Jacobs (57 j.), de kersverse voorzitter van Federauto, de " Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie en van de aanverwante sectoren". Jacobs is tevens gedelegeerd bestuurder van de nv Hella in Aartselaar, mededirecteur van Hella Benelux bv én consulair rechter. Geboren in het Noord-Limburgse Lommel waar hij vandaag nog altijd woont, was Marcel Jacobs van kindsbeen af door auto's en motoren gefascineerd. "Ik sleutelde als tiener aan mijn eigen motor. Toen ik aan de handelshogeschool in Aalst studeerde, financierde ik al mijn Peugeot 203 Cabrio met een eigen verzekeringsportefeuille en een bescheiden handeltje in sigaren." Wie zoveel handelsgeest en passie voor voertuigen in zich verenigt, moet uiteindelijk terechtkomen in de autobranche. Marcel Jacobs startte zijn professionele carrière bij bandenfabrikant Englebert - later Uniroyal - achter de toonbank in Gent. Tien jaar later was hij er verkoopdirecteur. Bij de Amerikaanse onderdelenfabrikant Federal-Mogul bouwde hij nadien een verkoopstructuur uit in de Benelux, later in Italië en Scandinavië. Een reizende functie, zoals hij ze vandaag niet meer zou willen. "Voortdurend onderweg, dat is niets voor mij," weet de vader van drie zonen. "Ik heb nood aan een vaste stek. Bovendien aardde ik niet zo goed in de Amerikaanse bedrijfsmentaliteit." Dus verdween hij, heel even maar, uit de autowereld. "Via Carlo Gepts kwam ik bij de Uitgeverij Hoste terecht, waar we het systeem van rubriekadvertenties opbouwden en de basis legden voor de televerkoop." Maar hij kreeg snel heimwee. Toen de Duitse koplampenfabrikant Hella een gedelegeerd bestuurder zocht voor zijn Belgische vestiging, twijfelde Marcel Jacobs niet. "Het was pionierswerk. Hella was toen slechts indirect aanwezig op de Belgische markt; marketing en distributie werden vanuit de hoodzetel geregeld. De omzet van de Belgische nv - vandaag 400 miljoen met 28 werknemers - is meer dan vertienvoudigd sinds 1977." Zijn functie bij Hella loodste Marcel Jacobs ook binnen in de beroepsvereniging van toeleveranciers. In 1978 werd hij penningmeester van de federatie der fabrikanten en invoerders van auto-onderdelen. 12 jaar later werd hij voorzitter van de federatie der handelaars in automobielmaterialen ( FAM), vanaf 1995 was hij vice-voorzitter van Federauto. En nu dus voorzitter, een mandaat voor 3 jaar dat grootse plannen doet rijpen. "Ik droom van een soort Witboek," vertelt hij, "dat de handelaars in alle geledingen tips geeft om beter, klantgerichter te werken. "Informeren wordt mijn hoofdtaak, zeker in een automobielwereld die in de komende vijf jaar ingrijpend zal veranderen." Jacobs, met zijn ervaring in de verschillende geledingen van de toelevering, voelt zich goed geplaatst om zijn ploeg van 53 vaste werknemers binnen de federatie te sturen en om aan de noden van zijn leden te kunnen beantwoorden. Jacobs: "Ik probeer me nog altijd te verplaatsen in de huid van de mensen tot wie ik me richt. Die houding is een erfenis van de marketingman in mij."