Wim De Graeve heeft eind 2006 Energy Products Group opgericht. "Ik had eerst een Nederlandse fabrikant van infraroodpanelen gekocht, eigenlijk om te kunnen studeren. Er deden heel wat geruchten de ronde dat infraroodverwarming een kwart tot de helft minder energie verbruikte dan de traditionele convectiewarmte, maar er was nog geen bewijs."
...

Wim De Graeve heeft eind 2006 Energy Products Group opgericht. "Ik had eerst een Nederlandse fabrikant van infraroodpanelen gekocht, eigenlijk om te kunnen studeren. Er deden heel wat geruchten de ronde dat infraroodverwarming een kwart tot de helft minder energie verbruikte dan de traditionele convectiewarmte, maar er was nog geen bewijs." De stelling klopte. "Er is de manier waarop infrarood je lichaam opwarmt. Net zoals bij de zon gaat de warmte tot op het bot, ook als de lucht rondom je koud is. Denk maar aan skiën, door het zonnetje kan het zeer behaaglijk aanvoelen, terwijl je toch in de vrieslucht bent. Concreet mag de omgevingslucht bij infraroodverwarming 3 tot 5 graden kouder zijn dan bij andere verwarming. Als je weet dat je per graad al snel 5 tot 6 procent stookkosten bespaart, kan dat tellen." Infrarood is een lokale verwarming. Je hoeft niet alle ruimtes op te warmen, alleen waar je bent. Ook vergaderzalen, ateliers en ziekenhuizen kunnen veel besparen. "Een laatste aspect is de aankleding van de ruimte. Door voor bepaalde producten te kiezen op de muren, vloeren en plafonds kan het reflecteren van infrarood bevorderd worden. Zo kan je zelfs 60 tot 70 procent besparen. Eigenlijk kennen we het idee al, maar dan vooral in de omgekeerde richting. Er bestaan folies die je op je ramen kan kleven om de warmte van de zon buiten te houden." Na twee jaar productontwikkeling begon de verkoop van binnen- en buitenverwarmingspanelen voor huishoudelijke, commerciële als industriële omgevingen in 2010. "Toen ik het Nederlandse bedrijfje kocht, had het een omzet van 120.000 euro, eind 2010 konden we die al bijna vervijfvoudigen. In 2011 willen we cashflowpositief eindigen. Voor de commercialisering en de uitbouw van onze verkoopsorganisatie hebben we een kapitaalverhoging van 1,5 miljoen euro doorgevoerd." Die aandeelhouders zijn enkele businessangels en institutionele investeerders zoals het Vlaamse Innovatiefonds en Finindus. Dat is een samenwerkingsverband tussen de Vlaams Overheid en ArcelorMittal. Om de groeiplannen te realiseren, werkt het bedrijf samen met CPI Consulting. Door een stuk van de vergoeding te koppelen aan de behaalde resultaten, werd die meteen een betrokken partij. "We verwachten dat ze de commerciële strategie vormgeven en daarbij onze innovaties verkopen aan onder andere architecten, de bouwsector en de doe-het-zelfretail. Daarvoor ondersteunt een team van drie marktspecialisten van CPI de salesfunctie van Energy Products Group." "Daarnaast willen we dit jaar starten met infrarood centrale verwarming, waarbij warm water via profielen door het toestel loopt. Hier opteren we voor een licentiestrategie met fabrikanten die nu al profielen voor ramen en deuren maken. Een laatste aspect is ons experimentele labo, in samenwerking met de KU Leuven Bio-engineering. Zo kunnen we onze eigen producten valideren en kunnen studiegroepen zich toeleggen op de ontwikkeling van binnenhuisafwerking. Ons doel is met een relatief goedkoop laagje verf of bijvoorbeeld een spray op de ruiten het energieverbruik nog meer te laten dalen." ANNICK CLAUS