Schijn bedriegt. De volgende BMW 320d, die volgend jaar op de markt komt, zal gemiddeld nog 109 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat is net iets minder dan het basismodel van de Ford Fiesta. En dat allemaal met een motor van 163 pk waarmee de wagen - op circuit - 200 km per uur kan halen. Het huidige, iets krachtiger model (177 pk) geeft 128 gram CO2 af, wat eigenlijk ook al redelijk is.
...

Schijn bedriegt. De volgende BMW 320d, die volgend jaar op de markt komt, zal gemiddeld nog 109 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat is net iets minder dan het basismodel van de Ford Fiesta. En dat allemaal met een motor van 163 pk waarmee de wagen - op circuit - 200 km per uur kan halen. Het huidige, iets krachtiger model (177 pk) geeft 128 gram CO2 af, wat eigenlijk ook al redelijk is. Dit voorbeeld geeft een idee van de bocht die de constructeurs aan het nemen zijn. Ze worden overal in Europa onder druk gezet door het milieubelastingbeleid en investeren dan maar in de verlaging van de emissies. Voor BMW is die strategie des te belangrijker omdat zowat 65 procent van zijn verkoop in België bedrijfswagens zijn. Bovendien is er de verplichting die de Europese Commissie autobouwers voortaan oplegt: een gemiddelde CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer voor 65 procent van de voertuigen die in 2012 in het verkeer gebracht worden. Vanaf 2015 geldt die norm voor 100 procent van de voertuigen. De terugloop van de CO2-uitstoot heeft de aangename bijwerking dat ook het brandstofverbruikt daalt. Elke liter diesel die wordt verbrand, geeft ongeveer 27 gram CO2 af per km. Voor de BMW 320d levert dat volgend plaatje op: het huidige model stoot 128 gram CO2 uit per kilometer en verbruikt 4,8 liter per 100 km. Het model dat in 2010 op de markt komt zal nog 4,1 liter verbruiken en 109 g CO2 uitstoten. Dat is zuiniger dan destijds de Citroën 2 pk. De Münchense autobouwer begon twee jaar geleden al het accent te leggen op lagere emissies. Volkswagen is dezelfde weg opgegaan door voor elk model een of meerdere BlueMotion-varianten uit te brengen. De eerste Volkswagen Golf diesel stootte ongeveer 170 gram CO2 uit per kilometer en verbruikte gemiddeld 6,7 liter per 100 km. Het jongste model, de Golf VI, verbruikt in zijn BlueMotion-versie 4 liter en stoot 104 gram CO2 uit. Sommige constructeurs - bijvoorbeeld Renault-Nissan - pakken het heel wat radicaler aan en gaan resoluut voor de elektrische wagen. Het is een riskante benadering, maar heel wat landen komen intus-sen op de proppen met fiscale stimuli en ze geven soms zelfs subsidies voor dat type van voertuigen. Elektrisch aangedreven bedrijfswagens zullen bij ons bijvoorbeeld voor 120 procent aftrekbaar zijn en de begunstigde zal kunnen genieten van het nultarief voor het belastbaar 'voordeel van alle aard'. Particulieren zullen 30 procent van de waarde van het voertuig kunnen aftrekken met een plafond van 9000 euro aan belastingvoordeel. Lang niet alle autobouwers geloven in de elektrische wagen. De meest gebruikte methode om milieuvriendelijker wagens te maken, wordt allicht downsizing. Concreet komt het erop neer dat de cilinderinhoud beperkt en tegelijkertijd het verbrandingssysteem verbeterd wordt. Het vermogen bereikt op die manier het niveau van een hogere cilinderinhoud, terwijl het verbruik toch lager ligt. Een ander voordeel: het fiscale vermogen gaat naar beneden. Sommige auto's vertonen die kenmerken al. Renault pakt al sinds twee jaar uit met dieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,5 liter die steeds vaker terug te vinden zijn onder de motorkap van de Renault Scenic, de Mégane of de Laguna. Voorheen bood de Franse constructeur een 1,9-liter-motor aan. Het reële vermogen is ongeveer gelijk, maar het fiscale vermogen zakt in België van 10 naar 8 pk. Heel wat andere constructeurs zijn bezig met de ontwikkeling van, of staan op het punt om voor de dag te komen met afgeslankte motoren. BMW stelde op de salon van Frankfurt een concept car voor die uitgerust is met een driecilinder van 1,5 liter die 99 gram CO2 uitstoot en een vermogen produceert van 163 pk. Dat prototype zou het tweelitermodel kunnen vervangen. Volkswagen stelde dan weer een TSI-benzinemotor van 1,2 liter en 105 pk voor die kan worden ingebouwd in een VW Golf, die nu in zijn basisversie een 1,4-litermotor van 80 pk krijgt. Robert van ApeldoornConstructeurs ontwikkelen motoren met een lagere cilinderinhoud, die minder verbruiken en toch het vermogen van een grotere motor genereren.