Iets meer dan een jaar geleden groeide Erik Prieels bij Audi Brussels door naar de functie van algemeen hr-directeur. In die periode stopte de productie van de A1 en werd de productie van de Audi e-tron opgestart. "Het was een stevig jaar. Maar achteraf bekeken was het ook een mooi jaar, waarin we heel wat zaken hebben gerealiseerd", zegt Erik Prieels.

Wat bedoelt u met 'een stevig jaar'?

ERIK PRIEELS. "We hebben geschiedenis geschreven. In het eerste halfjaar hebben we tot de allerlaatste dag, het allerlaatste uur aan de Audi A1 gebouwd, terwijl we onze fabriek aan het voorbereiden waren op de productie van de elektrische Audi e-tron. We hebben in die periode een extreme flexibiliteit van onze medewerkers gevraagd. We hebben meer dan 200.000 uur in de vorming van onze werknemers geïnvesteerd.

"Het tweede halfjaar hebben we de Audi e-tron verwelkomd. Dat betekende ook voor human resources veel werk. Je moet de organisatie helpen vorm te geven, medewerkers klaarstomen en ervoor zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats zitten. De vorming en de begeleiding zijn al veel vroeger van start gegaan. De Audi e-tron is een heel ander product, dat heel andere installaties vraagt. Je gaat van een conventionele wagen met een benzine- of een dieselmotor naar een elektrische wagen. Dat moet je in de hoofden van de mensen krijgen. Je moet ervoor zorgen dat de mensen klaar zijn voor de nieuwe technologieën. Dat was een uitdaging."

Zijn sommige medewerkers afgehaakt?

PRIEELS. "Nee. We hebben iedereen aan boord gehouden. Op bepaalde momenten was ik wel ongerust. Een voorbeeld: het dak van de Audi A1 kon in een andere kleur dan de rest van de carrosserie worden besteld. Dat is gespecialiseerd werk voor de mensen van onze lakafdeling. Bij de Audi e-tron bestaat die optie niet en dus moeten die medewerkers ander werk uitvoeren. Het merendeel van de mensen die jaren op de lakafdeling hebben gewerkt, is naar de batterijproductie overgestapt, een heel andere business. Dat betekent voor heel wat mensen een grote verandering. In het begin is dat een beetje beangstigend.

We hebben iedereen aan boord gehouden. Op bepaalde momenten was ik wel ongerust

"Al in 2016 hebben we aangekondigd dat er een nieuw product kwam, en dat het er anders zou uitzien. Druppelsgewijs gaven we meer informatie over de wijzigingen in de fabriek en van het product. Op een bepaald moment voelden de mensen zich aangesproken en merkten ze dat in hun omgeving dingen zouden veranderen. Daar moet je over spreken. De veranderingen zijn ook met de sociale partners in alle rust en correct verlopen."

Audi Brussels draagt voor de vierde keer het label van Top Employer. Hoe belangrijk is dat?

PRIEELS. "Dat is leuk. Het is een teken dat ook de buitenwereld ziet wat we doen en dat apprecieert."

Komt Audi Brussels het komende jaar in een wat rustiger vaarwater?

PRIEELS. "Ik hoop het niet, want anders zouden we ons vervelen. We bereiden ons voor op ons tweede nieuwe model. Dat betekent dat we weer te gepasten tijde voor iedereen perspectieven moeten bieden en voorbereidingen moeten treffen. Mijn inschatting is dat het minder turbulent zal zijn, dat het minder impact zal hebben, want de grote stap naar de nieuwe technologie is al gedaan. We moeten ons nu op de toekomst voorbereiden, op wat gebeurt over vijf tot tien jaar."

Erik Prieels (53)

Is: algemeen hr-directeur Audi Brussels

Vrije tijd: familie