Een Europese vlucht met een droog koekje, een voorverpakte, smaakloze sandwich van de grootte van een mandarijntje, een beker water en wat fletse koffie. Dat krijgt u waarschijnlijk voorgeschoteld op een low cost carrier. Maar niet alleen daar. Ook "gewone" luchtvaartmaatschappijen die er zich ooit op lieten voorstaan bijna haute cuisine aan te bieden, hebben hun catering tot het uiterste minimum beperkt. En niet alleen voor ...

Een Europese vlucht met een droog koekje, een voorverpakte, smaakloze sandwich van de grootte van een mandarijntje, een beker water en wat fletse koffie. Dat krijgt u waarschijnlijk voorgeschoteld op een low cost carrier. Maar niet alleen daar. Ook "gewone" luchtvaartmaatschappijen die er zich ooit op lieten voorstaan bijna haute cuisine aan te bieden, hebben hun catering tot het uiterste minimum beperkt. En niet alleen voor economy flyers, ook in business class werd de maaltijd tot een minimum beperkt. Deze trend is reeds sinds jaren aan de gang. Maar soms gaat de schraapzucht te ver. Veel carriers schakelen alle passagiers gelijk en bieden zowel vakantiegangers - voor wie vaak de prijs veel belangrijker is dan de maaltijd die hij krijgt - als drukbezette zakenreizigers een karig maal. Helaas is de in-flight catering voor deze laatste vaak het enige voedsel dat hij op zijn bord krijgt, tijdens de vele dienstreisjes die hij maakt. Voor de luchtvaartmaatschappijen is dit geen goede zaak. Uit een onderzoek van Lufthansa LSG Sky Chefs blijkt dat 76% van de ondervraagden frequent flyers het voedsel bij vluchten van meer dan drie uur "belangrijk" vindt. In die mate zelfs dat ze er meer geld of een andere maatschappij, eventueel zelfs een andere route voor over hebben. 32% geeft toe bereid te zijn zijn reisschema aan te passen als dat de kwaliteit van het voedsel maar verbetert. Deze gedachte is nog explicieter aanwezig bij de mannelijke veelvliegers tussen 35 en 54 - het ideale publiek voor de business class. Meer dan de helft van hen is van plan zijn reisschema te wijzigen voor een beter maal. 46% wil meer betalen voor meer kwaliteit en nog eens 27% is bereid geld op tafel te leggen voor een gepersonaliseerd diner aan boord. Meer voedsel is niet van belang, als het maar beter voedsel is. 43% van de zakenreizigers vraagt naar nieuwe menu's. En vooral: maaltijden met minder vet, minder cholesterol en toch een hoge voedingswaarde (67%). Drie ondervraagden op vier wil gezonder eten, ook al zou dat de smaak van het voedsel beïnvloeden.Ten slotte krijgen Amerikaanse carriers in het algemeen een veeg uit de pan. Zes op tien van de ondervraagden beweert dat het eten aan boord bij de verschillende maatschappijen te veel op elkaar lijkt. Een nog grotere meerderheid schat de catering aan boord van Amerikaanse vliegtuigen een stuk lager in dan bij Europese concurrenten.MARLEEN FYNHOUDT