Het sprookje van de wijn boer die schoenmaker werd

Montebelluno (Italië) : De broers Moretti Polegato houden

met succes twee Italiaanse tradities in ere: wijn en schoenen. Mario hoopt dit jaar

10 miljoen paar ademende Geox-schoenen te verkopen. Giancarlo verdedigt

het leiderschap van Villa Sandi in de proseccowijnen.

Info: www.geox.com

Twee broers, twee karakters en twee sectoren. Toch hebben ze één ding gemeen: ze willen altijd beter doen. Maar als het op ‘in de belangstelling staan’ aankomt, dan moet Giancarlo al enkele jaren zijn meerdere erkennen in Mario.

Mario Polegato verschuilt zich graag achter zijn zelf ontworpen, extravagante bril, wellicht omdat zijn gezicht niet echt fotogeniek is. Toch heeft hij veel te zeggen en… misschien ook veel te verbergen. Mario Polegato is dol op interviews en nodigt de pers – die hem trouwens maar wát graag ontmoet – vaak uit voor een monoloog waarbij hij geen enkele vraag of onderbreking duldt. Maar toegegeven: het is een boeiende monoloog. Zijn kleurrijke verslag over hoe hij in 1990 op het idee kwam voor zijn revolutionaire schoenen, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Onder het motto se non è vero, è ben trovato willen we het u niet onthouden.

Een ‘njet’ bij de grote merken

Op een loeihete dag ging wijnbouwer Mario tussen twee vergaderingen door een eindje joggen in Reno (Nevada). Toen zijn voeten overvloedig begonnen te zweten, maakte hij zich de bedenking dat een beetje verse lucht zowel zijn voeten als zijn kop zou verfrissen. Het leverde hem een lumineus idee op. Hij spurtte zo snel hij kon terug naar het hotel, verzwikte daarbij bijna zijn enkel en trok er meteen zijn schoenen uit. Vervolgens nam hij een zakmes dat hij tien keer in elke zool stak.

Mario trok zijn doorboorde schoenen weer aan en zette zijn looptocht langs de wegen van Nevada voort. Met dat verschil dat zijn voeten dit keer gestreeld werden door een zachte bries, of liever: een luchtstroom die binnenkwam langs de inkepingen in de zolen…

Polegato’s voeten hebben zich die ingreep nooit beklaagd, maar hij hield het daar niet bij, en zijn uitvindersbrein bleef op volle toeren werken. Zo vroeg hij zich af welk nut het heeft om in ons klimaat onze voeten met rubberzolen te beschermen tegen de regen als onze tenen baden in het zweet.

Meteen daarop kreeg Mario Polegato een nieuwe inval: een waterdicht membraan dat wel zweetdampen doorlaat en dat tussen de ‘doorboorde’ zool en de voetzool moet komen. Hij stelde zijn concept voor aan verschillende grote sportschoenmerken: Fila, Nike, Adidas, Timberland… Telkens stootte hij op een ‘njet’, maar hij zette koppig door en richtte in 1995 zijn eigen firma op: Geox.

Polegato ontwijkt handig onze vragen over de originaliteit en de herkomst van het membraan (andere membranen zoals Goretex hebben immers vergelijkbare eigenschappen) en over hoe het nu eigenlijk zit met het patent (heeft hij een patent op het concept of op het membraan?). Hij praat de hele tijd over hoe hij op dit originele idee is gekomen en wat het precies inhoudt. En hij heeft zeker geen ongelijk als hij verklaart dat Geox nog maar aan het begin staat, aangezien – zoals hij beweert – 90 % van de mensen schoenen draagt met rubberzolen. En dat er nog altijd geen andere technologie bestaat die de voeten tegelijk fris en droog houdt.

6,6 miljoen paar schoenen in één jaar

Het merk scheert trouwens niet alleen hoge toppen wat hygiëne betreft, het oogt ook best esthetisch. Geox is dan ook een onvervalste success story. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Montebelluno, destijds het Mekka van de Italiaanse schoenindustrie, maar de schoenen worden vooral geproduceerd in Slowakije en Roemenië, het land waarvan Mario Polegato ereconsul-generaal is voor Noordoost-Italië.

Volgens de recentste cijfers verkocht het bedrijf vorig jaar 6,6 miljoen paar schoenen en haalde het een omzet van 254 miljoen euro, een stijging van 41 % tegenover het jaar voordien, toen er ‘slechts’ 4,7 miljoen paar de deur uitgingen. Maar liefst 63 % van de omzet werd gehaald in Italië (30 % in andere Europese landen en 5 % in de Verenigde Staten). Nu de winkels in het buitenland echter als paddestoelen uit de grond schieten (New York, Brussel, Hongkong, Antwerpen, Tokio…), zou de buitenlandse omzet voor het lopende boekjaar de cijfers voor Italië al wel eens kunnen evenaren. Van de ongeveer 270 winkels die dit jaar hun deuren zullen geopend hebben, liggen er ongeveer honderd buiten Italië.

Geox heeft niet alleen een patent op zijn schoenen met rubberzolen, maar ook op leren zolen en zelfs op een nieuw soort kledingstuk. Het Geox-verhaal begint dus nog maar pas…

Serge Vanmaercke

Geox heeft niet alleen een patent op zijn schoenen met rubberzolen, maar ook op leren zolen en zelfs op een nieuw soort kledingstuk. Het Geox-verhaal begint dus nog maar pas…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content