Anderhalf jaar geleden nam Vicky Adriaensen het roer over bij de studentencoöperatie Acco. Bij studenten is Acco als boekhandel en cursusdienst een begrip, maar de coöperatie heeft meer ijzers in het vuur. De jongste jaren draaide ze niet goed. Vicky Adriaensen, van marketeer in fast moving consumer goods doorgegroeid naar manager in de uitgeverssector, moest de zaken rechttrekken.
...

Anderhalf jaar geleden nam Vicky Adriaensen het roer over bij de studentencoöperatie Acco. Bij studenten is Acco als boekhandel en cursusdienst een begrip, maar de coöperatie heeft meer ijzers in het vuur. De jongste jaren draaide ze niet goed. Vicky Adriaensen, van marketeer in fast moving consumer goods doorgegroeid naar manager in de uitgeverssector, moest de zaken rechttrekken. Hoe kijk u terug op uw eerste jaar? VICKY ADRIAENSEN. "Heel positief, al is het een heel pittig jaar geweest. Acco heeft in woelige waters gezeten en mijn eerste prioriteit was het schip weer op koers te krijgen. In de jaren daarvoor heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in grote programma's: in enterprise resource planning (ERP), in een webshop, in een leerprogramma (Sofia). Al die investeringen betekenden een grote druk op de organisatie. Die projecten wogen ook op de balans en gaven geen directe resultaten. Toen ik er kwam, voelde ik de behoefte rust te brengen en de koers duidelijk te stellen. Acco is een ruwe diamant. Het heeft veel kwaliteiten, maar die moesten nog worden gepolijst. Onze markt is in volle beweging, en we hebben onze draai gevonden. Dat voelt goed en we groeien mooi. Die grote investeringen nemen we mee, maar de erfenis ervan voelen we almaar minder. We zien positieve resultaten." Hebt u moeten snijden? ADRIAENSEN. "Dat moest gebeuren. De investeringen zijn in 2014 gestart en nu afgeschreven. Die ballast valt weg en de investeringen gaan nu renderen. Dat heeft langer geduurd dan gedacht. We hebben ook aan de efficiëntie gewerkt. Dat betekende ook dat we moeilijke beslissingen moesten nemen. We hebben een aantal goede mensen laten gaan. De klanten hebben daar geen last van gehad. Alles is beter en strakker georganiseerd." Het onderwijs verandert sterk. Acco speelt daar met het Sofia-leerplatform op in. ADRIAENSEN. "Dat klopt. Werken aan een betere leerervaring en een beter leerrendement staat nu centraal. Een groot probleem in het hoger onderwijs is het lage slaagpercentage. We proberen dat te verhelpen door de publicaties aan te passen. Maar leren gebeurt niet alleen op papier. Dat heet tegenwoordig activerend leren. Daar proberen we ook de tools voor aan te bieden. We zien ons niet zozeer als een uitgever, maar als een ondersteuner in leerervaring. Wat is nodig om de studenten tot een goed eindresultaat te brengen? "Aan cursussen worden digitale componenten toegevoegd zijn. Een cursus ondersteunt het leerproces. Daardoor is er meer behoefte aan begeleiding en andere producten. De uitgeverij wordt breder. Vroeger bracht een auteur zijn of haar manuscript binnen, daar werd eindredactie op gedaan en vervolgens werd het gedrukt. Nu moeten we de juiste tools bieden om tot een totaaloplossing te komen. Het Sofia-platform is daar een belangrijk deel van. "Acco focust op de democratisering van het onderwijs. Het gaat niet alleen om goedkoop, maar ook om kwalitatief onderwijs. Studenten willen kwalitatieve producten voor een betaalbare prijs. We hebben 230.000 aandeelhouders. Zij blijven ook trotse aandeelhouders. Ik heb mijn aandeel nog gekocht voor 500 frank (12,5 euro). Nu is de prijs 31 euro."