HET RITME VAN DE DRAAK

Singapore.

Vijftig procent van zijn tijd brengt Stefan Magnus (32j.) door in vliegtuigen en hotelkamers of met het drinken van liters tee tijdens onderhandelingsrituelen met matrasfabrikanten in Maleisië, Indonesië, de Filipijnen, Japan en het immense China. De andere helft brengt hij door in zijn knus kantoor, een typisch heerlijk ouderwets, maar fraai gerestaureerd Maleis handelspand in China Town, buiten de hoogbouw van de internationale business-wijk.

Na de professionele aktiviteiten blijft er nog wat tijd over voor een duik in een kursus Indonesisch of Mandarijns, afgerond met leuke joggingtochten, waterski, tennis en surfen in een kosmopolitisch gezelschap van jonge managers van zijn slag.

Achter de naam van het eenmansbedrijfje (met sekretaresse) Clama Asia Pacific Pte Ltd. schuilt ambitie. De start was alvast veelbelovend : na vijf jaar is het Aziatische bruggehoofd van de Ieperse producent van matrastijk goed voor 30 % van de totale groepsomzet (825 miljoen frank in 1995). Sinds hij in 1991 in Singapore neerstreek en op z’n eentje vanuit zijn appartementje potentiële klanten in de hele Zuidoostaziatische regio met folders begon te bestoken, of gewapend met een adressenbestand uit de plaatselijke gouden gids in het onbekende op verkenning trok, kan Stefan Magnus buigen op een vast en trouw klantenbestand.

“Een zakenrelatie steunt hier vooral op vertrouwen. Je moet kijken naar de persoon, niet naar de cijfers alleen. Ik ken de smaak van alle individuele klanten. Toch zijn persoonlijke kontakten en geregelde bezoeken erg belangrijk, omdat onze klanten meer gesofistikeerd worden. Onze toegevoegde waarde bestaat in het aanbieden van betere service : kollekties die qua design, kleur en weefkombinaties precies beantwoorden aan de verwachtingen van de Aziaten,” vertelt een gedreven Stefan Magnus.

Aanvankelijk moest Magnus zijn oosterse klanten-matrasfabrikanten bewust maken voor kwaliteit. Bedrukte matrastijk wordt lokaal geproduceerd. Clama Mattress Tycking maakt echter het duurdere geweven produkt. Paradoksaal dreigt Clama Pacific het slachtoffer te worden van zijn sukses. “In ons kielzog komen nu Europese konkurrenten eraan. Dat is een normaal fenomeen, maar zij gaan onder de prijs. Daarnaast is er het kopiëren door lokale konkurrenten. We moeten dus konstant innoveren om één stap vooruit te zijn,” werpt Magnus op.

Na studies toegepaste ekonomie aan Ufsia, volgde Stefaan Magnus een eenjarige specializatiekursus buitenlandse handel in Lyon. Reeds toen hij op 17-jarige leeftijd via een studentenuitwisselingsprogramma in de Verenigde Staten verbleef, rijpte het voornemen om later de kost te verdienen als expatriate in het buitenland. Beslist de juiste keuze : “Azië boeit, biedt meer mogelijkheden, iedereen denkt positief en er wordt hard gewerkt.”

STEFAN MAGNUS (CLAMA ASIA PACIFIC) Iedereen denkt positief en er wordt hard gewerkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content