Een creatieve geest, zin voor handel én ondernemingstalent; dat zijn alvast enkele van de eigenschappen die aan de basis liggen van het succesrijke mode-imperium waarvan Giorgio Armani in 1973 de fundamenten legde. Giorgio Armani slaagt erin om een strakke, vloeiende stijl te ontwikkelen: altijd erg mooi, altijd functioneel. Zijn motto: elimineer alles wat overbodig is, benadruk de elegantie, garandeer het ultieme comfort. In zijn wereld vol schoonheid en elegantie kon een parfum niet uitblijven. Vandaar dat de lancering van Armani voor vrouwen in 1982 niet echt een verrassing was. De geur van het parfum was dat wel. Twee jaar late...

Een creatieve geest, zin voor handel én ondernemingstalent; dat zijn alvast enkele van de eigenschappen die aan de basis liggen van het succesrijke mode-imperium waarvan Giorgio Armani in 1973 de fundamenten legde. Giorgio Armani slaagt erin om een strakke, vloeiende stijl te ontwikkelen: altijd erg mooi, altijd functioneel. Zijn motto: elimineer alles wat overbodig is, benadruk de elegantie, garandeer het ultieme comfort. In zijn wereld vol schoonheid en elegantie kon een parfum niet uitblijven. Vandaar dat de lancering van Armani voor vrouwen in 1982 niet echt een verrassing was. De geur van het parfum was dat wel. Twee jaar later kwam er ook een Armani voor mannen. Nog wat later, in 1992, vierden de bloemen hoogtij in Gio. Gevolgd door de verleidelijke golven van Acqua di Gio, voor mannen en vrouwen. Als manvan de wereld houdt Giorgio Armani de markt nauwlettend in het oog. En met de dynamiek die eigen is aan de man - hij is meester-ontwerper en meester-ondernemer - bedacht hij een nieuw mode- en distributieconcept, en een bijkomend eigen modemerk, Emporio Armani. De naam gaat terug naar het Griekse Emporon: plek waar goederen en ideeën uitgewisseld worden, kortom waar handel centraal staat. Het was exact wat Giorgio Armani beoogde. "Ik wilde boetieks waar je, naast een lijn heren- en dameskleding, ook nog andere dingen kunt vinden. Voorwerpen, accessoires, rust... Er moet het grootse gevoel van vrijheid heersen, je moet er zin krijgen om een espresso te drinken..." Het is vanuit die idee dat er wereldwijd verschillende (132 om precies te zijn) boetieks opdoken. De Emporio-boetieks stellen een andere mode voor, voor een ander publiek. Een losser publiek, dat graag elke dag de kleding van Armani 'beleeft'. En uitkijkt naar een eigen parfum. Anders, bruisend van energie, modern. Individuen moeten gerespecteerd worden, van een mix van Armani met Emporio Armani was geen sprake. Elkeen heeft recht op zijn of haar eigen geur. En zo geschiedde. Vanaf september zullen in ons land twee nieuwe geuren beschikbaar zijn: één voor hem en één voor haar. Beiden trekken elkaar aan, zijn duidelijk verschillend en opvallend gelijk. De samenstelling van beide parfums gebeurde onafhankelijk van elkaar. Beter nog: ze werd zelfs toevertrouwd aan twee verschillende parfumontwerpers.Het parfumvoor vrouwen is overvloedig verleidelijk. De mannen stralen natuurlijke frisheid uit, de sensuele geur van de vetiverwortel is daar niet vreemd aan. Beide parfums hebben drie componenten gemeen: kardemom, muskus en ceder.De verpakking is opnieuw een mooi staaltje eigentijdsheid. De flacons - cilinders met een gommen drukknop - zitten op speelse wijze verpakt in glimmend plastic; zoals ook wegwerpcameraatjes verpakt zijn. De kleuren van de verpakking verwijzen naar de flacons: beige-zilver voor haar, brons voor hem.De lancering van deze nieuwe geuren gebeurt in een sfeer die men op zijn minst 'sensueel' mag noemen. De flacons en de reclameclip (van Jean-Baptiste Mondino) worden ondersteund door het muzikale thema Sexuality, gezongen door Garland Jeffreys, vaak te horen op radiostations voor jongeren. Helaas, het is tot september afwachten geblazen. Want pas dan liggen vorm en inhoud in de winkel. Pas dan zal de wereld naar Emporio Armani ruiken. SUZANNE LAMBERTS