Het pure uur

De Amerikaan Calvin Klein introduceerde het minimalisme in de hedendaagse mode, de Swatch Group kan bogen op de eeuwenoude Zwitserse traditie van kwaliteitshorloges. Die twee samen hebben een productenlijn gecreëerd waarin hun specifieke eigenschappen verenigd worden.

Ongeveer een jaar nadat ze in New York gelanceerd werden, verschijnen de horloges met de naam van de beroemdste Amerikaanse modeontwerper nu ook in België op de markt. Het contract tussen Calvin Klein en de Swatch Group bepaalt dat de Zwitsers (die 95% van de aandelen hebben) het grootste deel investeren in de portefeuille van de nieuwe onderneming, die “cK Watch Co. Ltd” werd gedoopt.

Het bedrijf, dat nu wereldwijd een honderdtal mensen tewerkstelt, is het veertiende merk van de Zwitserse groep die onder meer ook Blancpain, Omega, Longines, Rado, Tissot en uiteraard Swatch in handen heeft. Onder het label “Swiss made” werden twee lijnen op de markt gebracht: Calvin Klein Collection en cK Watches, die overeenstemmen met respectievelijk de couture en de prêt-à-porter van Calvin Klein.

Volgens Arlette Emch Ducommun, voorzitster van de nieuwe onderneming, had de lancering in België al veel vroeger moeten gebeuren. Vanwaar die vertraging? “In de andere landen waar we eerst op de markt kwamen, was het succes onmiddellijk zo groot dat we alle volgende lanceringen moesten uitstellen,” zegt ze. “De productie kon doodgewoon niet meer volgen…” Voor 1998 was een productie van 200.000 stuks voorzien, maar tegen het einde van het jaar zat de fabriek al over de 600.000. Dit jaar zouden een miljoen horloges geleverd moeten worden aan 4000 verkooppunten in 20 landen over de hele wereld, inbegrepen de boetieks van Calvin Klein.

Het nieuwe merk

richt zich zowel tot mannen als vrouwen. De doelgroep bestaat uit “eigentijdse, modebewuste stadsmensen”. De Calvin Klein Collection (de duurste van de twee lijnen) mikt vooral op een koopkrachtig publiek van 25 tot 45 jaar (met automatische uurwerken die tussen de 600 en de 1000 dollar kosten); de cK Watches (kwartshorloges van 100 tot 300 dollar) zijn veeleer bedoeld voor de leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar.

Dankzij de pure soberheid van de modellen kunnen de horloges van Calvin Klein echter door iedereen gedragen worden, ongeacht de leeftijd of de modieuze smaak. En ook de echte mode-freaks zullen tevreden zijn: alles wel beschouwd blijven de prijzen immers redelijk, voor een product dat gesigneerd is door een van de grootste hedendaagse ontwerpers.

Het design is gebaseerd op vier sleutelwoorden: puur, hedendaags, minimalistisch en sensueel. Voor het ontwerp werkte Calvin Klein samen met een creatief team in het Zwitserse Biel (bij Bern). In feite heeft hij de toch al zeer sobere prototypes nog verder uitgepuurd.

De lijn cK omvat 45 referenties, de Calvin Klein Collection heeft er 25, allemaal uitgevoerd in geborsteld staal. Dat is een nogal uitgebreid aanbod, voor een jong merk – vooral omdat het hier gaat om nóg maar eens een merk, en er zijn er toch al zoveel… Arlette Emch Ducommun: “Jawel, maar alle grote namen in de mode doen ook steeds meer aan diversificatie. Calvin Klein, dat is mode natuurlijk, maar ook een hele wereld van licenties – en daarvoor gaat deze ontwerper niet in zee met de eerste de beste: voor de schoenencollectie bijvoorbeeld is dat Diego Della Valle (J.P. Tod’s). Calvin Klein heeft contact gezocht met de Swatch Group, en samen hebben wij een specifiek product gecreëerd dat nog niet bestond bij de andere merken van de groep. Dat was een uitstekend idee, zoals blijkt uit de verkoopcijfers.”

Info: tel. (02) 502.14.73.

SERGE VANMAERCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content