Ook AMUZ in Antwerpen broedt op een stunt tijdens het Beethovenjaar. Naar aanleiding van diens 250ste verjaardag vertolken dertien bekende pianisten alle 32 pianosonates van de componist. Ze doen dat in chronologische volgorde en op zes historische instrumenten. Het festivalweekend Beethoven in primetime...

Ook AMUZ in Antwerpen broedt op een stunt tijdens het Beethovenjaar. Naar aanleiding van diens 250ste verjaardag vertolken dertien bekende pianisten alle 32 pianosonates van de componist. Ze doen dat in chronologische volgorde en op zes historische instrumenten. Het festivalweekend Beethoven in primetime draait om de muzikale ontwikkeling van Ludwig van Beethoven: hij tast steeds verder de grenzen af van de pianotypes waarop hij speelde of waarvoor hij schreef. Die continue vernieuwingsdrang typeerde Beethoven helemaal. Hij zocht obsessief naar het perfecte klavierinstrument. Misschien zocht Beethoven wel het onmogelijke: hij wilde een piano waarop hij ingetogen, luid, zangerig én gearticuleerd kon spelen - een onmogelijke spreidstand. Het hoeft niet te verwonderen dat internationale instrumentenbouwers Beethoven maar al te graag wilden inschakelen als influencer avant la lettre: zowel Erard als Broadwood boden hem instrumenten aan waarvan hij ambassadeur zou worden. In een marathonzitting van twee dagen zijn in AMUZ alle klaviersonates van Beethoven te horen. De eerste schreef hij in 1795, toen hij pas in Wenen aankwam. De laatste dateert uit 1822, toen hij al heel slecht hoorde. Onder de dertien muzikanten zijn publiekslievelingen zoals Claire Chevalier en Alexei Lubimov. Uit internationale pianoverzamelingen kon AMUZ instrumenten van Stein, Streicher, Walter, Erard en Broadwood lenen. Dichter bij Beethoven komt u dit seizoen niet meer.